Designdagen 15. april

Innovasjon i fyr og flamme

Jøtul og designbyrået Anderssen og Voll har laget en tidløs støpejernsovn som gir panoramainnsyn til flammene. Onsdag kan de vinne Hedersprisen for god design.

Jøtul er nominert til Hedersprisen for god design med denne ovnen. Foto: Cadesign.

Publisert 26.03.15

Forskning og innovasjon

NHO-bedriften Jøtul skal kjempe mot Oslo universitetssykehus, NRK og Epleslang om den høythengende designprisen.

–  Fokus på innovasjon og bruk av smart teknologi innebærer selvfølgelig også i stor grad design. Jøtul viser med sin tankegang, sin teknologi, produksjon og lange tradisjoner at de er i stand til å levere design som både ser bra ut og som er god på funksjon, sier Stein Lier-Hansen, administrerende direktør i Norsk Industri

Hedersprisen for god design er Norges ledende utmerkelse som gis til både bedrifter og designere for innovative designprosjekter. Prisen skal deles ut under Designdagen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) 15. april.  Da møtes næringsliv, offentlig sektor og designbransjen under ett. NHO er samarbeidspartner og medlemmer får ti prosent rabatt.

Se video: Slik laget de ovnen

Utfordret etablerte peissannheter

Jøtul er en av verdens eldste eksisterende produsenter av ovner. De ønsket å bryte med etablerte sannheter om hvordan en vedovn skal se ut. Resultatet er en tidløs støpejernsovn tilpasset det moderne hjem. Etterspørselen har vært så høy at Kråkerøy-produsenten til tider ikke har klart å lage mange nok.

– I ovnsbransjen lages det stort sett vertikale produkter med høye, smale glass og et forholdsvis lite brennkammer. Vi stilte oss selv spørsmålet «Hvordan brenner en peis egentlig best?». Vi ville sette funksjon i sentrum for innovasjon, forteller Marius Torjusen, merkevaredirektør i Jøtul.  

Norsk Industri gratulerer Jøtul med nominasjonen.

– Deres kompetanse og kunnskap om tradisjon, men samtidig tidløshet er spennende, sier Lier-Hansen.

Næringsminister Monica Mæland er også imponert.

– Jøtul er et fremragende eksempel på en norsk bedrift med lange tradisjoner som likevel ikke er redd for å gå nye veier. Ved hjelp av førsteklasses designkompetanse holder Jøtul seg relevante i et norsk og internasjonalt marked der endringene skjer fort, sier hun.

Målet var å konstruere en moderne vedovn med funksjonaliteten til en klassisk ovn. Foto:Cadesign.

Tidløs og effektiv

I 2012 utarbeidet Jøtul en ny merkevareplattform som sto sentralt i utviklingsprosessen selskapet nå gikk inn i. Anderssen & Voll, tidligere en del av Norway Says, ble koblet på. De jobbet tett sammen med Jøtuls egne ingeniører.

– Målet var å konstruere en moderne vedovn med funksjonaliteten til en klassisk ovn. Den måtte ha god plass til ved, være lett å bruke og gi høy effekt uten at det gikk på kompromiss med formen, sier merkevaresjef Mette Olafsen.

Les mer: Design skaper innovasjon

Tradisjonelt og moderne

Juryen er henrykt over den nye ovnsserien til Jøtul. I jurykjennelsen står det at «Jøtul F 305 er både tradisjonell og moderne på én gang. Den preges av tradisjonsrikt støpejernhåndverk og retroorientert formgivning, men er samtidig strippet for ornamenter og daterte elementer».

Jøtul F 305-serien ble lansert høsten 2014, og skiller seg tydelig ut fra konkurrerende merker. Brennkammeret er horisontalt, noe som gir god plass til ved. Det store glasset i døren utgjør 70 prosent av fronten og gir panoramainnsyn til bålet.

Overgår alle miljøkrav

På miljøsiden leverer ovnserien oppsiktsvekkende godt. Partikkelutslippene ved brenning av ved ligger nesten tre ganger så lavt som kravene for å bli Svane-merket – og mer enn sju ganger lavere enn norske standardkrav til utslipp. Jøtul legger også mye ressurser i å lære kundene sine å fyre så miljøvennlig som mulig.

– Jøtul er et levende stykke norsk industrihistorie som på ingen måte er klar for historiebøkene. De er et  godt bevis på hvordan norsk industri kan holde seg relevant ved å samarbeide med designere, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter.

Les mer om de andre nominerte