EAT-konferansen

Vant EAT-pris med liten brikke

Oslo-bedrift vant prestisjepris under EAT-konferansen. Les hva matvarebransjen i Norge gjør for å hindre at vi kaster mat.

Kristen A. Hovland fra firmet Keep-it Technologies får prisen fra NHO-sjef Kristin Skogen Lund og Choice-sjef Torgeir Silseth. Foto: Vidar Ruud, NTB

Publisert 02.06.15

Oslo og Akershus, Forskning og innovasjon, Seriøst arbeidsliv og samfunnsansvar

Keep-it Technologies vant mandag kveld hovedprisen i Local EAT Award, i konkurranse med flere hundre svenske og norske bedrifter.

EAT Local Award

  • Arrangeres av Nordic Choice Hotels, NHO og EAT Stockholm Forum
  • Prisen er på 100.000 kroner, et mentormøte med eier av Choice-kjeden, Petter Stordalen, og deltakelse på EAT Food Forum

Keep-it har laget en liten brikke med innebygd termometer som måler holdbarheten til en vare ut fra hvilke temperaturer varen utsettes for helt fra fabrikken og hjem i kjøleskapet til forbrukeren. Brikken festes på varen, for eksempel kjøttdeig eller fisk.

Avtale med Rema

- Keep-its idé gjør at vi kan begrense mengden mat vi kaster samtidig som vi forsikrer oss om at maten er helsemessig forsvarlig å spise, sier leder av juryen, president Hege Gjessing i Legeforeningen.

Bedriften har allerede avtale med Rema, McDonalds og Oslo universitetssykehus. I Stockholms rådhus fikk adm. direktør Kristen Hovland i Keep-it overrakt sjekken på 100.000 kroner av NHO-sjef Kristin Skogen Lund.

- Keep-its holdbarhetsmåler er et av flere tiltak som kan redusere et stort problem – den enorme mengden med mat som kastes hver dag. På vegne av NHO vil jeg gratulere så mye med en fortjent pris, sier Kristin Skogen Lund.

I juryen for hovedprisen satt president i Legeforeningen, Hege Gjessing, Petter A. Stordalen, medlem av næringskomiteen Knut Storberget og forskningsdirektør ved Stockholm Resilience Centre, Carl Folke.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Keep-it har laget en liten brikke med innebygd termometer som måler holdbarheten til en vare ut fra hvilke temperaturer varen utsettes for helt fra fabrikken og hjem i kjøleskapet til forbrukeren. Foto: Keep- it. 

Endrer merkingen på mange varer

Rundt 1/3 av all mat som produseres, blir kastet. Gjennom ForMat-prosjektet gjør blant andre NHO Mat og Drikke en innsats for å redusere mengden mat som ender på dynga – matsvinn:

Her er fem tiltak som bransjen har satt i gang:

1. Holdbarhetsmerking og bedre emballasje

Tine, Q-meieriene, Nortura og Mills har revidert holdbarhetsmerkingen på sine produkter, og har endret fra "Siste forbruksdato" til «best før» på mange produkter. Det har kommet flere mindre forbrukerpakninger og emballasje med bedre åpne- og lukkemekanismer.

2. Salg av utsorterte varer

Utsorterte varer som bearbeides og blir til fullverdiprodukter er et viktig tiltak for å hindre kasting av mat. BAMA har blant annet lansert ferskforedlet tilbehør som kålrotstappe, surkål og rødkål.

3. Tilbud på varer som holder på å gå ut på dato

Nedsatt pris er et viktig tiltak for å redusere matsvinn i dagligvarebutikkene, og det gir forbrukerne fullgod mat til en billigere penge. En undersøkelse foretatt av Opinion for Matvett viser at 8 av 10 nordmenn sier at de benytter seg av tilbud på matvarer som er nedpriset pga. kort holdbarhet. Det er særlig de under 40 år som benytter seg av disse tilbudene.

4. Forbrukerkampanje - «kast mindre mat»

Samfunnsansvar som tema for kampanjer er eksempler på hvordan næringslivet kan bidra til å skape økt bevissthet hos forbrukerne. Kampanjer som oppfordrer forbrukerne til ikke å kjøpe mer enn man trenger, er en ny vinkling fra dagligvarehandelen. Blant annet har Kiwi kjørt kampanjen "kjøp 1, betal for 1" med hovedbudskapet "Kast mindre mat"

5. Gi bort overskuddsvarer

Det nordiske prosjektet om redistribusjon av mat har vist at det over lang tid har vært vanlig for flere bedrifter innenfor næringsmiddelindustrien og dagligvare å gi av overskuddsvarer til frivillige organisasjoner. I mange byer er det utviklet gode nettverk mellom lokale organisasjoner og næringslivet, spesielt dagligvarebutikker.

 

Kontakt oss

Nicolai Heyerdahl

Fungerende informasjonsdirektør

Kommunikasjon

nicolai.heyerdahl@nho.no
Telefon
23088331