Sterk posisjon i Myanmar

Norske selskaper flokker til Myanmar og blir mottatt med åpne armer av det tidligere militærdiktaturet. - Det er utrolig å oppleve at vi står først i køen, sier NHO-sjef Kristin Skogen Lund til DN.

(Foto: Innovasjon Norge) NHO-sjef Kristin Skogen Lund

Publisert 02.05.14

Internasjonalt

Skogen Lund og en større norsk næringslivsdelegasjon har nylig gjestet Myanmar for å jakte på muligheter, knytte nettverk og se med egne øyne hvordan et av verdens mest isolerte land nesten over natten har åpnet grensene til omverdenen.

Norge bør belønnes
- Det er overveldende å se hvilken posisjon Norge har i Myanmar. Alle vil inn i Myanmar. Dette er den siste hvite flekken på Asia-kartet, ved siden av Nord-Korea, sier Skogen Lund.

- Ikke noe land har gjort så mye for Myanmar som Norge, sier Zaw Oo, en av de nærmeste økonomiske rådgiverne til den myanmarske presidenten Thein Sein. – Norske politikere og diplomater tok en sjanse da det var en ørliten åpning for at det ville komme demokratiske reformer. Reformene er underveis og Norge bør belønnes. Vi er evig takknemlig, sier Zaw Oo til DN.

På tide å se fremover
Myanmar er en utfordring for utenlandske selskaper. Korrupsjon er fortsatt blant de verste i Asia, men en kraftig bedring de siste tre årene.

- Det er lett å sitte i Norge og se på disse utfordringene i sort hvitt. Slik er det ikke i Myanmar. Det er viktig å bygge nasjonalt næringsliv og ergo uunngåelig og ikke jobbe sammen med noen som på en eller annen måte er forbundet med et tidligere regimet, sier Skogen Lund. – Norske selskaper må vise samfunnsansvar – og det føler jeg de gjør. Samtidig må vi være pragmatiske og innse at dette er en ny tid, og sørge for at det gjøres riktig fremover, fremfor å isolere enhver lokal partner som tidligere har måttet jobbe under helt andre forutsetninger, sier hun.

Tyngdepunktet for økonomi og innovasjon
Skogen Lund viser til at Telenors suksess i Asia er en modell som kan fungere for norske selskaper i Asia.

- Vi må øke bevisstheten hjemme om at det økonomiske tyngdepunktet og innovasjonen skjer i Asia. Det betyr også at vi må være tilstede. Vi må i større grad lære fra disse markedene. Vi må bli flinkere til å kombinere hva vi lærer ute inn i vår tankegang og kunnskapsbase her hjemme, sier Skogen Lund til DN.