Ellen mener flere jenter bør velge en teknologiutdanning

400 ungdomsskolejenter møtte elektriker og ingeniør Ellen i Kristiansand. Å løfte frem unge rollemodeller er veien å gå for å rekruttere til teknologi- og realfag, mener NHO.

Ellen Therese Rasmussen er elektriker og ingeniør Fotograf: Tuva Gaarder Nordlie/NHO

Ellen Therese Rasmussen utenfor Næringslivets Hus i Oslo.

Publisert 19.09.16

Agder, Kompetanse og utdanning, Jenter og teknologi

Elektrofag, byggfag, fysikk, ingeniør -  det er mange veier til en utdanning innen teknologi. 

- Men vi opplever at mange, både unge og voksne, synes det er vanskelig å se for seg hva som egentlig ligger i begrepet " teknologiutdanning", og det ønsker vi å gjøre noe med, sier Ingeborg Laukvik, som leder prosjektet "Jenter og teknologi" for NHO.

Nå er hun i Kristiansand sammen med elektriker og ingeniør Ellen Therese Rasmussen, og kjernfysiker og rosablogger Sunniva Rose. I løpet av de neste to ukene skal de ha til sammen 11 arrangemeter i hele landet og møte rundt 2000 ungdomsskolejenter. Prosjektet er ledet av NHO og støttet av barne- og likestilligsdepartementet. 

Målet er at flere jenter skal velge en utdanning hvor man jobber med teknologi, en kompetanse det er stort behov for blant norske bedrifter. 

På arrangementene vil ungdomsskolejentene også møte lokale rollemodeller. Se hele reiseruten. 

Les mer om prosjektet "Jenter og teknologi"

Mange utdanningsveier

Rasmussen er opptatt av å fortelle jentene at det er mange mulige utdanningsveier.

- Jeg har alltid vært en pappajente og faren min er håndverker så jeg har fått lov til å være med. Det tror jeg er viktig, sier hun.

Da hun skulle velge videregående var det derfor helt naturlig for henne å satse på et praktisk yrke. Valget falt på elektriker. 

Y-veien

  • Mange høyskoler og et fåtall universiteter har opptak av studenter med fagbrev/svennebrev.
  • Kalles yrkesveiløp, eller Y- veien.
  • Gis blant annet innen tekniske og ingeniørfaglige studier og naturbruk.
  • Fag-/svennebrev i bunn ofte gir en praktisk tilnærming til teoretiske problemstillinger.
  • Mange bedrifter verdsetter denne kompetansen.

- Åpner flere mulighetene mer enn du lukker 

Hun hadde læretiden sin i Nelfo-bedriften TT-Elektro, og etter noen år i jobb begynte hun på en bacheor i fornybar energi – en ingeniørlinje på Universitet i Agder. Hun er strålende fornøyd med valget.

Les mer: 5 veier til videre utdanning etter fagbrev

- Jeg valgte elektro fordi jeg ville gjøre noe praktisk.Etter en liten stund hadde jeg lyst til å studere videre og Y-veien* ga meg mulighet til å begynne på ingeniørstudiet. 

På universitetet hadde Rasmussen god nytte av det hun lærte på videregående.

- Noen av elektrofagene fra vidergående er pensum på universitet. Jeg har flere ganger måttet hjelpe medstudenter som har gått allmennfag med dette.

Vil du følge turneen? Gå inn og lik Facebooksiden "Jenter og teknologi" eller følg oss på Snapchat: teknologijenter.

Ingeniøren tror du åpner flere mulighetene mer enn du lukker ved å gå på yrkesfag.

- Du får masse arbeidefaring og større innsikt i hva du vil drive med. Hvis du vil kan du bygge på med studiespesialisering, eller du kan videreutdanne deg. Hun legger til: 

- Vi som har fagbrev har den erfaringen som gjør at vi lettere skjønner hvordan ting faktisk fungerer i praksis. Det er en kjempefordel. Det er også en fordel å ha fagbrev i bunn når du skal søke jobb som ingeniør. Jeg skjønner nesten ikke at man vil gå på ingeniør uten å ha tatt fagbrev først!

- Ikke putt oss i en "jentebås"

Rasmussen jobber nå i Unionconsult, der hun blant annet jobber med energieffektivisering av bygg. 

Hun mener det er viktig at foreldre og rådgivere har et åpent sinn når de rådgir barna sine i utdanningsvalg.

- Når man kommer inn på rådgiverkontroet må man ikke bli satt i en "jentebås". De må se på indiviet og ha bedre kunnskap om hvilke muligheter som finnes, sier hun.