Krever reduksjon av skyhøyt frafall

Norsk grunnskole og høyere utdanning har mer frafall og dårligere gjennomføringsgrad enn OECD-snittet, viser en fersk rapport. Det er en utfordring som må møtes med det aller største alvor, mener NHO. 

NHO etterlyser handling mot frafall i skolen og høyere utdanning. Kristin Skogen Lund, her på NHOs årskonferanse i 2014 "Læringslivet". 

Publisert 11.09.14

Kompetanse og utdanning

Jeg tror man har gjentatt seg selv så mange ganger at oppgaven foran oss bagatelliseres. 

- OECD-rapporten "Education at a Glance" kommer ikke som noe sjokk på noen. Vi har visst lenge at vi har et altfor høyt frafall i både grunnskolen og høyere utdanning. Nå må Røe Isaksen sørge for at vi ikke bare synger gamle sanger om igjen, men at utfordringene møtes med det største alvor. Regjeringen bør sette konkrete mål for reduksjon av frafallet, utfordrer administrerende direktør i NHO, Kristin Skogen Lund.

Blant regjeringens største utfordringer

Kun 57 prosent av elevene i videregående fullfører på normert tid i Norge. Gjennomsnittet i OECD-landene er 72 prosent. Samme rapport fra 2013 viste at bare 59 prosent hadde fullført en grad i høyere utdanning ti år etter at de startet på den. Det betyr at vi sløser med samfunnets ressurser og menneskers muligheter.

- Hvis vi for alvor ønsker å forbedre dette må vi anse det som et felles samfunnsprosjekt. Næringslivet skal gjøre sin del med å bedre kontakten med utdanningssystemet, øke antall praksisplasser, involvere seg mer i utviklingen av utdanninger vi trenger, og jobbe for at studentene kjenner godt til arbeidsmuligheter og samfunnsbehov når de skal velge utdanning, sier Skogen Lund.

(Les også saken i Dagens Næringsliv)