Kataloghai er dømt for grovt bedrageri: - Bra at dette tas alvorlig

- Altfor mange bedrifter blir utsatt for bedragerier eller forsøk på det, sier Edel Teige, leder i NHOs Forum for mindre bedrifter.

#205

Edel Teige leder NHOs Forum for mindre bedrifter og er styreleder i Norske frisør- og velværebedrifter. Hun advarer mot kataloghaier. Fotograf: Tuva Gaarder Nordlie

Publisert 26.05.17

Næringsjus

En selger i Nummeropplysninga AS er dømt for grovt bedrageri. Han ringte bedrifter og ba dem bekrefte at oppførte opplysninger var riktige. Dette skulle ikke koste noe. Likevel ble det sendt ut fakturaer på over 7 000 kroner til hver av bedriftene, som anmeldte bedrageriene til politiet.

- Altfor mange bedrifter blir utsatt for slike bedragerier eller forsøk på bedrageri. Det er både dyrt og irriterende, sier Edel Teige, som er innehaver av seks frisørsalonger. Hun leder NHOs Forum for mindre bedrifter og er styreleder i Norske frisør- og velværebedrifter.

- Det er bra at politiet tar tak i disse sakene, når de først blir anmeldt, sier Teige. Hun anbefaler bedrifter som blir utsatt for kataloghaier eller lignende å finne råd på Varslingslisten.no, som blant annet NHO står bak.

Les også: Råd for å unngå kataloghaier

Selv om det i seg selv ikke var snakk om store bedragerier i straffesaken, mente Sør-Trøndelag tingrett at bedrageriene var grove: Bedrageriene "er begått ved flere anledninger, i et fellesskap og på en systematisk og organisert måte at det skal bedømmes som grovt". "Bedrageri er et stort samfunnsproblem", skriver retten videre.

Straffen på 60 dagers betinget fengsel er ikke representativt for straffenivået. Mannen fikk nemlig noe tilståelsesrabatt, og straffen ble sett i sammenheng med andre forhold mannen var dømt for.

Det var OPP som først omtalte saken.

Det ble gjennomført razzia i Trondheims-firmaet i oktober i fjor. Selskapet er nå konkurs.