Utbredt fakturasvindel

7 av 10 bedrifter er svindlet eller forsøkt svindlet ved å ha mottatt faktura for varer eller tjenester som ikke er bestilt. - Meget alvorlig, sier NHO-direktør Ingebjørg Harto.

Fakturasvindlere og kataloghaier utgjør et stort problem for norsk næringsliv, viser Krisino-undersøkelsen.

Publisert 23.09.15

Næringsjus

For syvende gang har Næringslivets Sikkerhetsråd, der NHO er én av organisasjonene bak, gjennomført Kriminalitets- og sikkerhetsundersøkelsen i Norge (Krisino). Undersøkelsen bygger på et utvalg ledere og sikkerhetsansvarlige i 2000 private og 500 offentlige virksomheter. Resultatene ble presentert på Sikkerhetskonferansen denne uken.

Kriminalitets- og sikkerhetsundersøkelsen 2015

For første gang er det stilt spørsmål om fakturasvindel og overrumplende salg over telefon av bedriftsoppføring i nettkatalog eller lignende:

  • 7 av 10 bedrifter er tilsendt faktura for varer eller tjenester som aldri er bestilt.
  • 8 av 10 er solgt eller forsøkt solgt bedriftsoppføring i nettkatalog eller lignende.
  • 4 av 10 virksomheter har opplevd å si ja til å motta uforpliktende tilbud, men har mottatt tilbudet utformet som en forpliktende faktura.
  • Private virksomheter er mer utsatt enn offentlige.
  • Virksomheter med mer enn fem ansatte er mest utsatt.

Ressurskrevende problem

- Dette er meget alvorlig. Undersøkelsen bekrefter vår oppfatning om at fakturasvindlere og kataloghaier utgjør et stort problem for norsk næringsliv, sier konstituert direktør for næringspolitikk i NHO, Ingebjørg Harto.

- Vi tror riktignok at andelen bedrifter som er forsøkt svindlet er ganske mye større enn de som faktisk er svindlet. Mange bedrifter gjennomskuer svindelmetodene og lar seg ikke lure. Forsøk på svindel er likevel krevende for bedriftene. Svindelforsøk er meget ressurskrevende å håndtere og vil være til stor irritasjon og fortvilelse for bedriftene. Mange bedrifter kan bruke timevis og dagevis på å håndtere et svindelforsøk eller en pågående kataloghai.

Til tross for at de mener at de ikke er forpliktet til det, betaler likevel mange bedrifter en omstridt faktura. Svindelbeløpene og katalogoppføringsbeløpene er ofte relativt små, og en betaling av fakturaen kan for bedriften fremstå som den enkleste måten å komme ut av problemet.

Uheldig å betale seg ut

- Det er svært uheldig om bedrifter velger å løse saken på denne måten. Betaling av uberettigede fakturaer er i stor grad med på å bygge oppunder svindelvirksomheten, og gjør det svært attraktivt å gå inn i denne bransjen for nye aktører, sier Harto.

NHO driver sammen med andre næringslivsorganisasjoner nettstedet Varslingslisten.no. Dette er et selvhjelpsverktøy for bedrifter som kommer i kontakt med kataloghaier og fakturasvindlere.

I tillegg til andre spørsmål knyttet til økonomisk kriminalitet, tar Krisino også for seg sikkerhet og anmeldelser, samt rus og kontrolltiltak.

Kontakt oss

Fredrik Mohn Lian

Advokatfullmektig

Samfunnsøkonomi, næringsjus og offentlig sektor

fredrik.mohn.lian@nho.no
Telefon
23088349