Kronefallet gir dobbel effekt for norsk reiseliv

Den svake kronen gjør det både billigere for nordmenn å feriere i Norge målt mot utlandet, og billigere for utlendinger å feriere her.

Nordlyset, her i Tromsø, er ett av trekkplastrene for turister som velger Norge. Den svake kronen gjør det nå enda billigere å velge Norge fremfor andre land.

Nordlyset, her i Tromsø, er ett av trekkplastrene for turister som velger Norge. Den svake kronen gjør det nå enda billigere å velge Norge fremfor andre land.

Publisert 18.12.14

Økonomisk politikk og analyse

 – Fallet i kronekursen vil gi dobbel positiv effekt. I 2015 tror vi derfor at nordmenns utenlandsreiser vil gå ned og at reiser i eget land vil øke, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, til Aftenposten.

- Mer bevisste

Den norske kronen har svekket seg med nesten 14 prosent mot euroen bare siden 1. oktober.

– Vi ser at nordmenn blir mer valutabevisste. Mange nordmenn vil nok velge å kutte en langhelg i utlandet og ta en helg på hytta i stedet. For norsk reiseliv kan dette være positivt ved at flere tilbringer ferier og helger i eget land. Selv om man er på hytta  spiser man gjerne en dag ute på den lokale restauranten, står i alpinbakken eller tilbringer en dag på spa, sier Krohn Devold.

Fra Beitostølen meldes det om rekordgode bookingtall.

– Det er mange gode krefter som sørger for god medvind for reiselivet på fjellet nå. Valuta er en ting. At vi har godt med snø er kanskje like viktig. Det er full vinter og 12 blå her nå, mens det nesten ikke finnes snø i alpene under 2000 meter over havet. Og så har vi en gunstig jul med mange fridager. Jeg kan ikke huske at vi noen gang har hatt så gode bookingtall som nå, sier Atle Hovi, som sammen med broren Bjørnar eier de fleste reiselivsbedriftene på Beitostølen, til Dagens Næringsliv. 

Svekkelsen av den norske kronen kommer på toppen av et svært godt år for norsk reiseliv.

Øker mest i Nord-Norge

Antall overnattingsdøgn ved norske hoteller, campingplasser og vandrerhjem har økt med 960.000 i årets tre første kvartaler sammenlignet med samme periode i fjor.

Mens turismen i landet under ett er økt med 3,7 prosent det siste året, har Nord-Norge hatt en turistvekst på 8,6 prosent, skriver Aftenposten.

Tall fra NHO Reiselivs økonomibarometer for fjerde kvartal viser at 77 prosent av medlemsbedriftene tror på uendrede eller bedre markedsutsikter for 2015.

– Undersøkelsen ble gjennomført før kronekursen begynte å falle kraftig, og allerede da hadde reiselivet positive forventninger. At kronekursen har falt ytterligere, forsterker optimismen i næringen foran 2015, sier NHO Reiseliv-direktør Krohn Devold.

Kontaktperson: Kommunikasjonsrådgiver Øystein Eian i NHO Reiseliv: 901 57 273