Ikke salg av Norge

- Er staten også best til å drive reklamebyråer? Det spør NHO-direktør Petter Haas Brubakk etter at reklamemannen Ingebrigt Steen Jensen går ut mot statlig nedsalg i noen selskaper.

NHO-direktør Petter Haas Brubakk begriper ikke frykten for private eiere.

Publisert 22.01.15

SMB, Eierskapskonferanse 2015

Ingebrigt Steen Jensen, kjent fra reklamebransjen og Stabæk Fotball, har satt i gang en Facebook-kampanje, med den megetsigende tittelen "Nei til salg av Norge". Det handler om statens bebudede nedsalg av statlige eierandeler i utvalgte selskaper, som Flytoget og Entra. På kort tid har siden fått stor tilslutning.

Dette har NHOs næringspolitiske direktør, Petter Haas Brubakk, liten forståelse for:

- Hvorfor er det slik at staten nødvendigvis er best til å frakte folk til flyplassen? Eller forvalte eiendommer i Oslo sentrum?

- Hvorfor bør ikke staten, ifølge Steen Jensen, også drive reklamebyråer? Hvis det er slik at staten er bedre til å drive forretning enn private?

Selv begriper ikke Brubakk frykten for private eiere: - Private eiere tilfører bedriftene kompetanse og innsikt og sørger for at driften i det lange løp er drevet av tilbud og etterspørsel. Det gjør at bedriftene raskere kan omstille seg i en tid der forholdene endrer seg hele tiden. Politikere er valgt for å drive politikk, ikke butikk.

- Staten er ikke uten videre en dårlig eier. NHO har ingen statsskrekk. Men at staten skal være den beste eieren for bedrifter fra vugge til grav, er bortimot naturstridig.

Brubakk avviser at forslaget om å redusere eierandeler betyr noe "salg av Norge": - I høyden er det aktuelt å redusere statens eierskap på børsen med et par-tre prosentpoeng, fra et nivå som allerede er høyt.

Større forståelse har Brubakk for næringsminister Monica Mæland, som til E24 sier: "Jeg er litt overrasket over at en som tilsynelatende har greie på fotball bommer helt på mål i denne saken."