Hotel Union Geiranger gjør bygda levende

Hotel Union Geiranger har vært i familien Mjelvas eie helt siden 1899. Vertskapets drøm om å bidra til ei levende bygd for både turister og fastboende, har levd like lenge.

Publisert 20.06.17

Jobbskaperne

Se historien om hotellet til Monja og Sindre. 

I dag bor om lag 200 mennesker i vestlandsbygda som ligger innerst i vakre Geirangerfjorden. Dagens eiere, Monja og Sindre Mjelva, overtok Hotel Union Geiranger i 2001. De har 70 helårsansatte i sin stab, og 140 i sommersesongen, og er dermed hjørnesteinen som hele bygda lener seg på.

– Vi har økt både omsetningen og antall ansatte jevnt og trutt siden vi tok over, men vi blør fremdeles om vinteren. Vårt håp for fremtiden er at det skal være mulig å drive lønnsomt året rundt, sier Monja Mjelva.

Hotellet ligger innerst i Geirangerfjorden. Tusenvis av turister kommer hit årlig med cruisebåter. Fotograf: Kyrre Lien.

#205

Forsøker å få til helårsdrift

Hotel Union Geiranger er ombygd og utvidet flere ganger. De siste årene har stadig nye tilbud kommet til, som en moderne kurs- og konferanseavdeling, svømmebasseng, ny toppetasje med 13 suiter, veteranbilutstilling og nattklubb. I 2008 investerte ekteparet Mjelva 80 millioner kroner i et splitter nytt spa-anlegg i et forsøk på å utvide til helårsdrift.

– Vi får stadig flere gjester, også utenom høysesongen om sommeren, noe ikke minst spa-tilbudet bidrar til. Vårt håp er at enda flere skal velge Geiranger som reisemål også vår, høst og vinter, sier Mjelva. 

 

Fakta Hotel Union Geiranger

  • Sted: Stranda kommune, Møre og Romsdal.
  • Eiere: SM Buick Holding AS, som eies av Sindre Mjelva.
  • Grunnlagt: Bygd i 1891, kjøpt av Julie og Karl Mjelva i 1899.
  • Antall ansatte: 70 helårsansatte, 140 ansatte i sommersesongen.
  • Omsetning 2016: 83.643.845 kroner.

Bygde nytt i nedgangstider

Sindres oldeforeldre Julie og Karl Mjelva kjøpte hotellet i 1899, og startet i tillegg både bilfabrikk, kraftverk og komfyrfabrikk i bygda. Med unntak av krigsårene opplevde Geiranger en turistbom helt frem til 1970-tallet. Da kom nedturen.

Men istedenfor å resignere investerte Sindres foreldre 20 millioner kroner og bygde nytt, midt i den verste nedgangstiden. Det viste seg å være et smart trekk: Den negative trenden snudde og Geiranger fikk en ny blomstringstid. Som fjerde generasjon hotelleiere er Monja og Sindre Mjelva opptatt av å bidra til at Geiranger skal være ei livskraftig bygd, året rundt.

– De siste årene har landbruket fått hard medfart, med nedleggelser over en lav sko. Møbelbransjen i regionen har også møtt mange utfordringer. Vi ville bremse utviklingen og skape fundament for helårs arbeidsplasser her i Geiranger, sier Monja Mjelva.

Monja Mjelva er opptatt av å gjøre Geiranger til et godt sted å bo og jobbe. Fotograf: Kyrre Lien.

#205

Mange av hotellets ansatte har kommet flyttende til Geiranger og slått seg ned i bygda sammen med familien. 80 prosent av barna i skole og barnehage har foreldre som jobber på hotellet, og flere nye boliger er bygd.

Hotel Union Geiranger er også Møre og Romsdals største lærlingebedrift innenfor sitt fagområde. Mange ungdommer i Geiranger har dessuten hatt sommerjobb på hotellet.

Moderne og innovativ bedrift med omtanke for gjester og ansatte

Produktet til Hotel Union Geiranger er sammensatt av service og det fysiske produktet.

– Det er viktig for oss at kompetansen følger utviklingen i produktet. For eksempel har vi i vårt spa ansatte som alle er utdannet blant annet innan fagfeltene hudpleie og massasje. Faglærte ansatte er vanligvis dyrere enn ufaglærte, men hvis vi skal klare å holde jevn kvalitet over tid på et høyest mulig nivå er dette avgjørende, sier Monja Mjelva.

Med en aktiv utdanning internt i alt i fra «mini-fagbrev» til vinskole, arbeider hotellet kontinuerlig med å opprettholde sitt merkevareløfte og verdien «fullblods» hotellhåndverk.

– Samspillet i vår profesjon, med fokus på å gi gjesten det beste sammen med personalet, er en viktig drivkraft for oss. Til grunn ligger verdiene våre som gjelder både ansatte og gjester, der vi ønsker å være en moderne og innovativ bedrift med varme og omtanke i det vi gjør både for personalet og gjestene, samt utformingen av det fysiske produktet og til slutt verdien fullblods hotellhåndverk. Vi har et ønske om å utøve vår profesjon med stolthet, sier hun.

– Når vi så ser vår bedrift i en sammenheng der våre beslutninger gir direkte konsenkvenser for utviklingen av lokalsamfunnet, er meningen med å gå på jobb hver dag solid god og langsiktig, legger hun til. 

Det bor 200 mennesker i Geiranger. 70 av dem jobber på hotellet. Fotograf: Kyrre Lien

#205

Skjebnefellesskap

En stor utfordring for ekteparet Mjelva i dag er samferdsel.

– Samferdsel spiller en sentral rolle for at Geiranger skal bli et livskraftig lokalsamfunn året rundt, sier Monja Mjelva.

Geiranger ligger langs fylkesvei 63, som er rasstengt flere ganger i løpet av vinteren. Hotellet merker det også godt når Strynefjellstunnelene stenger – med en gang de åpner igjen, strømmer det turister til bygda.

– Hotellet og bygda er et skjebnefellesskap, derfor er vi engasjert i det som skjer i bygda langt utover selve hotelldriften, sier hun.

Om lag 80 prosent av barna i barnehagen og skolen er barn av våre ansatte. Vi har også bidratt til knoppskyting i bygda: De siste årene har fem nye bedrifter etablert seg i bygda, og alle er tidligere ansatte på Union, sier Mjelva, og nevner i fleng; Geiranger Sjokolade, Geiranger Summit, Geiranger Bakeri, eMobility Geiranger og Geiranger Bryggeri.

– Sammen kan vi skape et Geiranger som både er et godt sted å besøke og et godt sted å bo, året rundt, sier Mjelva.

Les om flere jobbskapere

Gjennom kampanjen "Jobbskaperne" ønsker vi i NHO å løfte frem noen av de titusenvis av små og mellomstore bedriftene. De gir sitt bidrag til kanskje Norges viktigste oppgave: å skape flere jobber som trygger velferden.  

Ellingsen Seafood holder øysamfunnet Skrova flytende Keep-it er en innovasjon i verdensklasse 
Eid Elektro: Kjøpte skolen – reddet hjembygda 
Kjettingen som erobret verden