Keep-it er en innovasjon i verdensklasse

Historien om Keep-it er et ekte gründereventyr. En lys idé er nå blitt til en ambisjon om å erobre verden med en holdbarhetsindikator.

Publisert 19.06.17

Oslo og Akershus, Jobbskaperne

Mange har sikkert lagt merke til den lille plastdingsen som sitter på pakker med fersk fisk og kjøtt i flere av Rema 1000 sine dagligvarebutikker. Den viser hvor mange dager det er igjen av produktets holdbarhet. Men ikke alle vet at den smarte nyvinningen er utviklet i Norge - og at selskapet bak har store visjoner.

Denne holdbarhetsindikatoren kan føre til redusert matsvinn og klimagassutslipp, og i tillegg skape arbeidsplasser. Fotograf: Fredrik Harper.

#205

Parkeringslapp utløste ideen bak innovasjonen

Historien starter allerede i 1992, da professor Per-Olav Skjærvold ved Landbrukshøgskolen på Ås la merke til at flere av parkeringslappene i bilvinduet hans  var bleket av sola. En idé slo ned i hodet hans: Var det mulig å bruke fotoprosesser slik at lappen skifter farge når parkeringstiden utløper? Den inspirasjonen skulle vise seg å føre frem til en innovasjon i verdensklasse. Skjærvold klarte sammen med professor Brit Salbu ved Landbrukshøgskolen etter hvert å utvikle en holdbarhetsindikator.

Etter mange års hardt arbeid er verden nå i ferd med å få øynene opp for hvor smart denne teknologien er. 

Fakta Keep-it Technologies AS

  • Produsent av holdbarhetsindikator som simulerer hvordan et produkts holdbarhet reduseres over tid.
  • Sted: Oslo.
  • Grunnlagt: 2001.
  • Antall ansatte: 22
  • Omsetning 2016: 3,6 millioner kroner.

Indikatoren registrerer temperatur

Teknologien bak er komplisert, men løsningen er like enkel som den er genial: En liten plastbeholder som inneholder væske, settes på produktemballasjen. Indikatoren registrerer temperaturen helt fra en matvare pakkes og til den serveres på middagsbordet. Den mørke stripen viser til enhver tid hvor lang holdbarhet som gjenstår, og så lenge den svarte indikatoren ikke har passert 0-streken, kan du være trygg på at maten kan spises, selv om ”best før”-datoen er passert.

– Keep-it gjør at forbrukerne selv kan passe på faktisk holdbarhet, slik at vi kaster mindre mat. Ettersom 60 prosent av matavfallet i Norge stammer fra husholdningene, kan den lille indikatoren gjøre en stor forskjell. 90 prosent av Norges befolkning har ikke tillit til at datostemplingen er korrekt. Med Keep-It trenger de ikke bry seg om den, sier daglig leder Kristen A. Hovland i Keep-it Technologies.

Daglig leder Kristen A. Hovland i Keep-it Technologies. Fotograf: Fredrik Harper.

#205

– Det er et stort problem at det kastes så mye fullt spiselig mat i dag. Vi mener at datostemplingen har gått ut på dato. Holdbarhetsindikatoren vår kan føre til at matsvinnet reduseres betydelig, og dermed også klimagassutslippene, legger han til. 

Rema 1000 reduserer svinn på kjøttdeig

Keep-it ble lansert i dagligvarehandelen i 2012. Det aller første produktet som ble solgt med holdbarhetsindikator var Nordfjord kjøttdeig i Rema 1000 sine butikker.

– Tester viser at Rema 1000 kan redusere svinnet på kjøttdeig med opp mot 60 prosent på steder med ekstra god kjøling ved å ta i bruk indikatoren vår. Kjøtt har et tøffere miljøregnskap enn for eksempel fisk og grønnsaker, derfor er det viktig å utnytte den ressursen best mulig og unngå svinn, sier Hovland.

Også flere store fiskeprodusenter og –eksportører har fått opp øynene for hvor genial indikatoren er. Keep-it Technologies har inngått samarbeid med blant andre Marine Harvest og Salmar.

– Marine Harvest eksporterer fisk til hele verden, og ønsker selvsagt at den skal komme frem så fersk som mulig. Holdbarhetsindikatoren øker mulighetene for det, sier han. 

Keep-it Technologies har i dag 22 ansatte og håper å skape flere arbeidsplasser. Fotograf: Fredrik Harper.

#205

Etterlyser bedre ordninger for kommersialiseringsfasen

Hovland roser de gode ordningene som finnes i Norge for forsknings- og utviklingsfasen, men etterlyser flere og bedre støtteordninger for kommersialiseringsfasen.

– Det er der mange selskaper går i grøfta, selv om de har et genialt produkt. Hadde det ikke vært for at aktører av Rema 1000s kaliber var villige til prøve ut produktet vårt, hadde vi aldri kommet ut av laboratoriet. Norske politikere må legge til rett for at norske bedrifter kan drive i Norge, fastslår Hovland.

Han mener Keep-it er et godt eksempel på disruptiv teknologi som har potensial til å sette en ny standard for så vel norsk som internasjonal matvareindustri. Holdbarhetsindikatoren er til nå plassert på mer enn 25 millioner norske matvarer.

– Vi har brukt Norge som et testmarked, og nå skal vi ut i verden og banke på hos de store, internasjonale dagligvareprodusentene. I hjemmemarkedet har vi testet ut Keep-it på 33 ulike matvarer som fisk, kjøtt, fjærkre og sushi, og nå er vi klare til å satse internasjonalt. Det har vært en utrolig fascinerende reise så langt – det er fantastisk å tenke på at den lille dingsen fra Landbrukshøgskolen på Ås kan bli en internasjonal suksess, sier Kristen A. Hovland.

Keep-it Technologies har i dag 22 ansatte.
– Vi håper at dette bare er starten på et globalt eventyr som vil skape enda flere arbeidsplasser. Holdbarhetsindikatoren brukes i dag først og fremst på matvarer, men den kan også plasseres på andre produkter, blant annet kjemikalier og medisiner. Da vil vi få behov for enda flere ansatte.  

Les om flere jobbskapere

Gjennom kampanjen "Jobbskaperne" ønsker vi i NHO å løfte frem noen av de titusenvis av små og mellomstore bedriftene. De gir sitt bidrag til kanskje Norges viktigste oppgave: å skape flere jobber som trygger velferden.  

Eid Elektro: Kjøpte skolen – reddet hjembygda 
Kjettingen som erobret verdenHotel Union Geiranger gjør bygda levendeEllingsen Seafood holder øysamfunnet Skrova flytende