Åpner for "monstertrailere"

NHO får gjennomslag for modulvogntog på norske veier. – Dette er gode nyheter, sier NHO-sjef Kristin Skogen Lund.

- Betryggende at disse trailerne er mer stabile og mer miljøvennlige, sier Kristin Skogen Lund

Publisert 05.09.14

Samferdsel

Mange vil nå få bedret sin konkurranseevne

Transportbransjen, spesielt innen skog og trevirke, har lenget kjempet for å kunne bruke tyngre vogntog på opptil 60 tonn. I en pressemelding bekrefter nå samferdselminister Ketil Solvik-Olsen at forskriftene endres. Fra 15. september vil det bli lov å kjøre modulvogntog på utvalgte norske veier.

Gode nyheter 

– At vi får gjennomslag for dette er veldig positivt.  Mange av våre medlemsbedrifter vil nå få bedret sin konkurranseevne, sier Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i NHO.

Modulvogntogene kan laste mer og gjør at det blir færre trailere på veiene. Dette reduserer kostnader og er mer miljøvennlig. Samtidig melder sjåførene om at disse vogntogene er tryggere å kjøre.

Fakta

  • Modulvogntogn er trailere på opptil 25,25 meter og 60 tonn.
  • To modulvogntog erstatter tre trailere og kalles derfor også miljøvogntogn.
  • Trailerne er 50 prosent større enn vanlige vogntog, forurenser 20 prosent mindre og reduserer transportkostnadene med 20 prosent for hvert tonn.
  • I prøveordningen for modulvogntog har det være en grense på å kunne kjøre 17 km. Grensen oppheves i den permanente ordningen.
  • Sjåfører sier modulvogntogene sitter bedre på veien på vinterføre.
  • Fra 15. september blir modulvogntog lov på utvalgte veier. 

Effekter av modulvogntog

  • Reduserte transportkostnader
  • Færre vogntog på veiene
  • Reduserte klimautslipp
  • Mer forrutsigbare rammebetingelser
  • Bedre konkurransevne 

Samferdselsdepartementet har gitt Vegdirektoratet i oppdrag å videreutvikle den permanente ordningen med næringen og NHO Logistikk og Transport. 

– Det er bra at myndighetene følger vår anbefaling, og vi er glade for at Samferdselsdepartementet vil ha med NHO Logistikk og Transport når kriteriene for utvidelse av ordningen skal utarbeides, sier Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport.

3800 færre vogntog for èn bedrift

Nationen skriver i dag at trelastbedriften Bergene Holm tidligere har estimert at transporten til og fra bedriften kan reduseres med opptil 3800 vogntog årlig om de bruker modulvogntog i stedet for vanlige vogntog.

– Denne bransjen har store utfordringer med kostnader, og derfor er dette et viktig bidrag, sier Erland Løkken, adminstrerende direktør i Bergene Holm, til Nationen.