– Se for deg hele Nordens befolkning pakket inn i Tromsø

I Tokyo bor det 13 millioner mennesker bare i bykjernen. Hva kan vi lære av Japan om kollektivtransport og køkultur?

Se Sigrid fortelle om kollektivtransport i Japan vs Norge

Publisert 04.09.15

Samferdsel

Det handler om å få et kollektivsystem som er et reelt alternativ til å sette igjen bilen

NHO mener kollektivtransporten må møte befolkningsveksten i de største byområdene i Norge. Det betyr at kapasiteten i kollektivtilbudet minst må dobles i rushtiden i disse områdene innen 2040. Da vil vi komme oss raskere på jobb og til fritidsaktiviteter. Samtidig er det mer miljøvennlig.

Kollektiv transport foretrekkes

Tokyo har et kollektivsystem i verdensklasse. Punktlighet og regularitet har der gjort kollektiv transport til det foretrukne alternativet.

– For å gi et bilde av hvor trangt det er i Tokyo - se for deg hele Nordens befolkning stappet inn i Tromsø, sier Sigrid Louise Gundersen Philippart.

Gundersen Philippart har tidligere studert i Japan. Under NHOs årskonferanse 2015 var hun gjest i vårt TV-studio for å dele noen erfaringer.

Se klipp fra intervjuet og fra da hun var programleder i TV3 programmet "Hjelp, jeg er med i et japansk gameshow" i videoen over. 

Saken fortsetter under bildet med utdrag fra intervjuet.

Vil bygge raskere vei og bane og doble kollektivtransporten

Sigrid Louise Gundersen Philippart intervjues under NHOs årskonferanse 2015.

Sigrid Louise Philippart Gundersen intervjues på NHOs årskonferanse 2015

2500 krysser gata samtidig

Hvordan opplevde du det å bo i Japan?
– Jeg kommer fra Sauland, en bygd med 6-700 innbyggere, så det var overveldende i starten. Her kan 2500 mennesker krysse den samme fotgjengerovergangen samtidig. Det som først opplevdes som kaos, viste seg etter hvert å være en velorganisert sosial sameksistens. 

Vi kunne hatt litt mer konkurranse innen kollektiv transport

Hva gjør de i Tokyo slik at det ikke oppleves så tett befolket som det faktisk er?
– De har et enormt stort og velfungerende kollektivsystem som går i flere lag. De har monorail, en t-bane som går over veien, og t-baner i flere lag under bakken. Dette gir deg mange alternativer for å komme fra A til B.
– Dessuten er japanere flinke til å oppføre seg. De tenker på gruppa først, istedenfor seg selv. Dette lærer de allerede i barnehagen. De har en helt annen køkultur og er tålmodige.

Hva tenker du vi kan gjøre i Norge?
– Jeg forventer ikke å få en unnskyldning etter 20 sekunders forsinkelser, slik du får i Tokyo, men at vi tar dette på alvor. Det handler om å få et så dekkende og pålitelig kollektivsystem at det er et reelt alternativ til å sette igjen bilen. Vi kunne også hatt litt mer konkurranse innen kollektivtransporten.

Philippart Gundersen jobber nå som kommunikasjonssjef i Shell i Oslo, og er her intervjuet som privatperson. 

Gjennomslag for Ringeriksbanen og ny E16 til HønefossNHOs innspill til samferdselspolitikken (pdf)