MATVETT

Overskuddsmat på menyen

Fra i dag og frem til 8. mai får Blindern-studentene servert overskuddsmat på pop up-kafeen KUTT Gourmet. Maten lages av ingredienser som nærmer seg «best før»-dato, basert på overskuddsvarer.

Fra dagens åpning av kafeen KUTT Gourmet på Blindern. (Foto: Anne Marie Schrøder, Matvett).

Fra dagens åpning av kafeen KUTT Gourmet på Blindern. (Foto: Anne Marie Schrøder, Matvett).

Publisert 21.04.15

Seriøst arbeidsliv og samfunnsansvar

Måltidene tilberedes av kokker ved Studentsamskipnaden i Oslo (SiO). Matvarene kommer fra overskuddslagrene til SiOs leverandører, og studentene betaler kun for arbeidskraften, noe som gir et måltid til en billig penge.

Samfunnsansvar kan være lønnsomt

- Å redusere matsvinn handler om å ta samfunnsansvar, sier kommunikasjonssjef i Matvett, Anne Marie Schrøder. Matvett er matbransjens satsning på å forebygge og redusere matsvinn, med NHO Mat og Drikke og NHO Reiseliv som deleiere.

- KUTT Gourmet er en del av Trippel-prosjektet, initiert av Scandinavian Design Group (SDG). Trippel handler om å finne konsepter som kan gjøre samfunnsansvar lønnsomt og har samlet ulike private og offentlige aktører for å løse floker knyttet til mat og samfunnsansvar. Eksperimentet med pop up-kafé er et samarbeid mellom Matvett, Kompass & Co. og SiO, med bakgrunn i å bidra til at det kastes mindre mat, sier hun.

Varene leveres av Tine, Nortura, Langdalen Frukt&Grønt og Åpent Bakeri.

Meny basert på dagens fangst

- KUTT Gourmet er et av mange prøveprosjekter i Trippel, og det beste konseptet ønsker SDG å presentere på EAT-konferansen i Stockholm i juni. Kåringen skjer på DoGA 8. mai. Studentene er en miljøbevisst gruppe og gjennom KUTT Gourmet tilbys de å være med å ta samfunnsansvar ved å spise mat som ellers ville blitt kastet. Råvarene varierer fra dag til dag, derfor blir det en overraskelse hva studentene får smake og kokkene har å jobbe med, sier Schrøder.

KUTT Gourmet-mat, vær så god! (Foto: Anne Marie Schrøder, Matvett).

Kort om Trippel

  • Trippel handler om å gjøre samfunnsansvar lønnsomt. Partnere er Matvett.no, Kompass & Co. og Studentsamskipnaden i Oslo (SiO). Varene leveres av Tine, Nortura, Langdalen Frukt og Grønt og Åpent Bakeri.

  • SiO Mat & Drikke tester pop-up kafeen KUTT på Blindern i perioden 21. april til 30. april.

  • Ingrediensene som brukes er nær, men ikke over, «best før»-dato. Målet er å kaste mindre mat og gi studentene en mulighet til et billig måltid ved å bruke SiO-kokkenes kompetanse.

  • SiO Mat & Drikke tar kun betalt for tillaging av maten, selve kokkeleringen. Hver rett koster 30 kroner og menyen vil variere etter hvilke råvarer som er tilgjengelig.

  • Trippel er et samarbeidsprosjekt initiert av Scandinavian Design Group, der SiO Mat & Drikke er en av mange aktører som ønsker å gjøre samfunnsansvar lønnsomt, gjerne sammen med studentene.

  • KUTT Gourmet er et av flere prøveprosjekt som også er en del av en konkurranse for å komme til EAT-konferansen i Stockholm 2.- 6. juni. Samarbeidspartnere er Matvett og Kompass & Co.

Kontaktperson: Anne Marie Schrøder, kommunikasjonssjef i Matvett, telefon: 952 20 995.