Smilefjasordningen

En rangering av serveringssteder ved hjelp av smilefjes gir verken bedre informasjon til forbrukeren eller bedre praksis i bedriftene.

NHO Reiseliv tror ikke en rangering av serveringssteder ved hjelp av smilefjes er noen god idé. 

Publisert 22.07.14

Seriøst arbeidsliv og samfunnsansvar

Det skriver administrerende direktør i NHO Reiseliv i en kronikk i Dagsavisen. 

Myndighetene har gitt Mattilsynet i oppdrag å innføre en landsomfattende smilefjesordning for serveringsnæringen i løpet av 2015. Det innebærer at bedriftene etter besøk fra Mattilsynet vil få én av fire "smilefjes" klistret på seg. 

Det er ingen god løsning, mener NHO Reiseliv. 

Det er vanskelig for forbrukeren å vite hva som ligger bak avgjørelsen om et negativt fjes.

- Erfaringsmessig vet vi at det er en høyst reel fare for at det vil variere hvilke kriterier som legges til grunn når inspektører landet rundt skal rangere flere tusen serveringssteder, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv. 

En slik ordning kan altså komme til å basere seg på skjønn,  og slik den er utformet gir den verken bedre informasjon eller bedre praksis i bedriftene. 

Tilfeldigheter 

Det er også vanskelig for forbrukeren å vite hva som ligger bak avgjørelsen om et negativt fjes.

- At kniven ikke henger der den skal, eller at en kasse med fisk står på gulvet før den har blitt løftet opp på benken, kan kanskje for noen inspektører være grunner til å nedgradere bedriften på smilefjesskalaen, sier Devold. 

Men dersom feilene Mattilsynet oppdager, ikke påvirker maten som serveres eller går utover hygienen i bedriften, kan en smilefjesordning føre til at forbrukere unngår restauranter fordi de tror spisestedene er utrygge. 

Det er uheldig både for forbrukere og bransjen. 

Surt fjes kan bli hengende 

En undersøkelse fra Danmark, som har innført en slik ordning, viser at 59 prosent av forbrukerne har valgt bort restauranter på grunn av dårlig smilefjeskarakter. Det er også flere eksempler på at bedrifter må vente i to til tre måneder på nytt tilsynsbesøk etter at de har fått et negativt fjes.

- Selv om bedriftene raskt har rettet opp i feilene, risikerer de altså å ha det sure fjeset hengende ved seg lenge, påpeker Devold.

For NHO reiseliv handler ikke dette om å skjule bedriftenes tilstand. Det handler om ikke å innføre ressurskrevende ordninger hvor bedriftene risikerer gapestokk og stempel basert på et usikkert skjønn.