Innhold i programmet

Global Future-programmet strekker seg over 1 ½ år med totalt 19 heldagssamlinger. I tillegg kommer møter i basisgrupper og med mentor.

Publisert 17.09.13

Global Future

Hovedelementene i programmet er:

  • Lederutvikling med mentorordning
  • Styrekompetanse
  • Retorikk

Lederutvikling med mentorordning skal bidra til:

  • At deltakerne i større grad får brukt sine ressurser og kvalifikasjoner i relevante jobber, til glede for norsk nærings‐ og arbeidsliv
  • Bygge broer og styrke deltakernes nettverk – forståelse av betydning, innsikt og ferdigheter
  • Styrke kulturforståelse og selvinnsikt; kunnskap om norsk kultur og refleksjoner rundt egen (opprinnelig) kultur.
  • Gjennom dette – forståelse, perspektiver og ferdigheter for å lykkes i norsk nærings‐ og arbeidsliv
  • Bevisstgjøre og styrke deltakernes relasjonelle kompetanse som ledere
  • Bygge selvtillit – tro på egne ressurser og muligheter – dele suksesser

Styrekompetanse skal bidra til at deltakerne:

  • Får kunnskaper om sentrale problemstillinger og teorier som har betydning for praktisk utøvelse av styreverv i privat og offentlig sektor.
  • Skal kunne drøfte teoretiske perspektiver for styrearbeid
  • Kjenner til de viktigste lover og regler som styrer opprettelse og drift av ASA‐, AS‐ og ANS‐ selskaper samt stiftelser
  • Kjenner til sentrale prinsipper for økonomistyring og regnskapsførsel av betydning for styret
  • Skal kunne bistå i planleggingen av virksomhetens drift så vel som å kontrollere de disposisjoner den utøvende ledelse foretar
  • Skal kunne gjennomføre en strategisk prosess
  • Skal ha et bevisst forhold til rollen som styremedlem, deriblant ansvar og forpliktelser overfor bedriftens ulike interessenter.

Retorikk skal bidra til å gjøre deltakerne sterke i diskusjoner, presentasjoner og taler.

Deltakerne trenes i å mestre minst 10 retoriske verktøy som læres gjennom teori, eksempler, gruppearbeid og praktiske øvelser i bruk av de gjennomgåtte verktøyene. Hovedvekten er lagt på egenøvelser og individuelle tilbakemeldinger.

  • Det retoriske fundament
  • Forankring av tese/hovedbudskap
  • Oppdeling av argumentasjonen i logos, ethos og pathos
  • Disposisjon med ulike rekkefølger
  • Argumentenes bevisføring
  • Konkrete språklige virkemidler
  • Krise/kaosløsning uten forberedelsestid
  • I tillegg minst tre analyser av andre presentasjoner/taler. Hver kursdeltaker skriver og holder minst tre presentasjoner som det gis grundig og detaljert tilbakemelding på.