Innhold

Digital kompetanse er en nøkkel til jobbskaping

- Koronakrisen har ført oss inn i et digitalt kvantesprang, sa konsernsjef i Telenor Sigve Brekke under NHOs årskonferanse. Det stiller store krav til læringsevne og digital kompetanse.

I en samtale med vinneren av E24s Ledertalentene​ 2020 Børre Lobek og samtaleleder Selda Ekiz, diskuterte Tangen og Sigve Brekke Norges kompetansebehov nå og i fremtiden. Evnen til å lære hele livet og digital kompetanse var et gjennomgående tema.

Nicolai Tangen understrekte alvoret da han kalte Oljefondet for et av landets viktigste IT-bedrifter.

Behovet for kompetanse til å ta i bruk digitale verktøy og ny teknologi har vært viktig for å håndtere koronakrisen. Det vil også være viktig for å skape vekst og produktivitet i tiden fremover. Derfor er det utfordrende for norsk konkurranseevne at 3 av 4 NHO-bedrifter trenger mer IKT-kompetanse. Kompetansebehovet fylles ikke ene og alene av flere studieplasser.

- Det er ikke nok å bare utdanne flere studenter og rekruttere flere mennesker med den kompetansen. Vi må løfte hele arbeidsstokken, sa Brekke.

Digital kompetanse og evne til å fortsette å lære blir stadig viktigere. Det understøttes av den økende endringshastigheten i næringslivet.

- Vi ser etter fagkompetanse, men også evnen til å fortsette å lære for vi lever jo i en verden som forandrer seg hele tiden, så det å ha den kontinuerlige omstillingsevnen er jo veldig viktig, sa Tangen.

Digitale forskjeller

Mens Norge i mars og påfølgende måneder ble tvunget til å ta et digitalt kvantesprang, mangler 20 000 norske husstander fortsatt tilgang til grunnleggende internett. Næringslivet merker også de digitale forskjellene.

- I Norge ligger vi langt frem i løypa, men fortsatt er det store forskjeller mellom by og bygd. Visste du for eksempel at 25 % av alle næringsbygg ikke har tilgang til høyhastighets internett. Det er for dårlig, alle må på nett, sa Brekke.