NHO

Innhold

Artikler

Vis filtrering

19 resultater

Type artikkel
Velg område
19 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. Nyhet, Proffentlig proffentlig2

    Sammen om velferdsteknologi

    I Asker og Bærum samarbeider Telenor, Stendi og kommunene om et digitalt løft innen helse- og omsorgssektoren. Målet er at eldre skal få bo lengre hjemme.

  2. Nyhet, Proffentlig proffentlig2

    BPA-brukere får et aktivt liv med proffentlig løsning

    I Austevoll samarbeider kommunen med private BPA-leverandører, blant andre Assister Meg. Det har gitt gode resultater.

  3. Nyhet, Proffentlig proffentlig2

    Ren idelogi og ikke kvalitet bestemmer

    -Store bykommuner fratar private oppdrag av rene ideologiske årsaker. Dette kan vi ikke sitte stille å se på, sier NHO-sjef Ole Erik Almlid på NRK Dagsrevyen 7. juli.

  4. Nyhet, Proffentlig proffentlig

    Se film

    NHO starter nå en kampanje og et helt nytt ord: Proffentlig. Se film.

  5. Fagartikkel, Proffentlig

    Lønns- og arbeidsvilkår

    Et ofte hørt argument i debatten om private leverandører av offentlig finansierte tjenester er at offentlig sektor tilbyr sine ansatte ryddige arbeidsforhold og en god pensjonsordning, mens det i privat sektor bare kan tjenes penger ved å kutte i lønns- og arbeidsvilkår. Det er i beste fall en svært polarisert misforståelse.

  6. Fagartikkel, Proffentlig

    Offentlig sektor får brorparten av gevinsten ved konkurranse

    Gevinsten av konkurranse er delt, men fakta forteller at brorparten tilfaller offentlig sektor i form av reduserte kostnader, økte skatteinntekter og forbedret kvalitet. Normalen er at 85-90 prosent av den økonomiske gevinsten av konkurranse tilfaller offentlig sektor.

  7. Fagartikkel, Proffentlig

    Konkurranse fremmer kvalitet og effektiv ressursbruk

    Det finnes ganske mye dokumentasjon på fordeler ved bruk av konkurransemekanismer.

  8. Fagartikkel, Proffentlig

    Folk flest bryr seg om kvalitet, ikke driftsform

    Kantar TNS' helsepolitiske barometer, april 2019, viser at folk flest bryr seg om kvalitet, ikke driftsform.

  9. Fagartikkel, Proffentlig

    Ulik oppmerksomhet om feil som skjer

    De aller fleste offentlige så vel som private aktører gjør en god jobb, følger lover og regler og har ordnede og gode lønns- og arbeidsvilkår. Og de som evt. ikke gjør det kommer i alle organisasjonsformer. Men oppmerksomheten om dårlige leveranser og feil som skjer er ulik, ikke minst når vi snakker om helse- og omsorgssektoren.

  10. Fagartikkel, Proffentlig

    Vi har lange tradisjoner for samarbeid mellom offentlig og privat sektor

    Private aktører har drevet helse- og omsorgsvirksomhet helt siden 1800-tallet, og det var først etter 2. verdenskrig at utviklingen gikk over i en ny fase med større statlig ansvar og mer offentlig styring og finansiering.