10 ting du må vite om fjerde jernbanepakke
NHO mener EUs jernbanepakke 4 vil være med å styrke jernbanenes konkurransekraft som transportmiddel. Det vil være bra for både klima og næringslivet. Her kan du lese hvorfor.
13 resultater
NHO mener EUs jernbanepakke 4 vil være med å styrke jernbanenes konkurransekraft som transportmiddel. Det vil være bra for både klima og næringslivet. Her kan du lese hvorfor.
NHO ønsker en politikk som gjør det lettere å drive bedrifter – skape verdier og arbeidsplasser – i hele Viken. Da må vi ha politikerne med på laget.
- 21. Januar er første møte i reforhandlingen av Oslopakke 3. Min klare oppfordring til forhandlerne er: Sett kjepphestene på stallen, finn gode løsninger for innbyggere og næringsliv, skriver regiondirektør Nina Solli i Dagsavisen.
-Framtidens transport må ta mer hensyn til næringslivet og varetransporten enn bare på persontrafikk. Ved å legge til rette for verdiskaping og bedriftenes ringvirkninger vil vi få mer igjen for pengene, mener direktør for organisasjon og samfunnskontakt Dag Arthur Aasbø i Borregaard.
-Det er et mål å redusere biltrafikken inn og ut av de store byene. Da må stasjonene legges sentralt i byene slik at det er lett å gå, sykle eller ta bussen til stasjonen.
Næringslivets forslag om en forpliktende miljøavtale med CO2-fond for næringstransporten møtes med nøling hos regjeringen, skriver NHO og tre andre næringsorganisasjoner i dette innlegget.
- Vi opplever at for mange av veiene ikke er dimensjonert for den tunge transporten som skal ut, og at vedlikeholdet på veiene er for dårlig. Vi må opprettholde de gode ferdselsårene - E6 er bra den, men du må komme deg dit også, sa Vegard Olsen i Franzefoss Pukk på Vegkonferansen.
Nå kan du fly Widerøes flunkende nye Embraer E190-E2 på ruten fra Trondheim-Sandefjord. De nye jetflyene sørger for en effektiv og komfortabel reise, med det siste innen miljøvennlig teknologi.
En ny rapport viser at dagens veifinansiering ikke er bærekraftig og at næringslivet bærer en stadig større andel av brukerfinansieringen av veiene.
En ny og ambisiøs Nasjonal Transportplan (NTP), med de statlige prioriteringene i samferdselssektoren de neste 12 årene, ble vedtatt våren 2017. De siste årene er NTP blitt oppfylt gjennom de årlige statsbudsjettene. NHO forventer at dette fortsetter.