Netthandel

NHO Handel satser nå sammen med Komplett.no, Netthandelen.no og andre nettselskaper på å bygge opp Norges viktigste netthandelsarena.

Publisert 13.02.15

Netthandel I NHO Handel

NHO Handel organiserer i dag all form for handel og skiller ikke mellom netthandel og tradisjonell handel. Varehandelen må i dag beherske alle kanaler like godt og de forskjellige kanalen må oppleves som sømløst for kunden. Kundens krav til opplevelse, kunnskap, nyheter, service og tilgjengelighet øker i tillegg til at varen skal ha en fair pris. Husk at på nettet er konkurrentene kun et klikk unna.

Vi tror derfor at et medlemskap i NHO Handel gir langt mer tilbake en kostnaden for deltagelse. Vår medlemskontingent starter på kr 167,- pr måned, hvor våre medlemmer raskt sparer dette gjennom våre medlemsfordeler.  (generell regel for kontingentberegning er 2,1 promille av totale lønnskostnader)

Bli medlem

Fire trender innen netthandel

Det er fire trender du bør merke deg om du vil vokse innen netthandel

  1. Forbrukerne vil stille større krav til handel på nett og kundeopplevelsen.

  2. Samspill mellom handel på nett og i fysisk butikk. Forbrukere skiller i liten grad mellom fysisk og online. De forventer å kunne handle når og hvor som helst, og på den måten som passer dem best.

  3. Bruk av innsikt og analyse. De store vinnerne blir de som klarer å bruke innsikten i rett kontekst overfor forbrukere.

  4. Global e-handel. Forbrukerne er allerede erfarne netthandlere. Samtidig er det en rekke internasjonale bedrifter som forenkler slik at barrierene som usikkerhet rundt toll, språk og valuta forsvinner

Hva bør du tenke på før kjøpet

  • Flest forbrukere foretrekker å hente informasjon fra nettbutikkenes egen hjemmeside før nettkjøp.
  • Forbrukere orienterer seg smalere og går rett til nettbutikken hvor de finner den beste informasjonen. Stadig flere benytter mobile enheter som smarttelefon og nettbrett til å orientere seg før kjøp.
  • 1 av 5 nordiske forbrukere benytter seg av fysiske butikker når de henter informasjon til sine nettkjøp. Våre eksperter tror enda flere gjør det motsatte - ser på nett før de handler i fysisk butikk.
  • Forbrukerne blir usikre lenge før de kommer til kassen. God informasjon om kjøpsprosessen allerede i kundenes orienteringsfase vil aktivere deres trygghetsfølelse og generere økt salg

Hva bør du tenke på under kjøpet

  • 40% av forbrukerne sier de har avbrutt et nettkjøp én eller flere ganger i løpet av det siste halve året. Krevende betalingsprosesser og utilstrekkelig informasjon er blant hovedårsakene.
  • 7 av 10 forbrukere mener gode leveringsmuligheter er avgjørende i valg av nettbutikk. 1 av 3 mener det er viktig å kunne velge mellom flere leveringsmåter for produktene de kjøper.
  • Sikkerhet, pris og valg av leveringsalternativer er hva flest forbrukere ser på. Nettbutikkene tror kundene er mest opptatt av rask levering, pris og når varene skal leveres (leveringspresisjon).
  • Betaling med kort i nettbutikkene er mest foretrukket blant nordiske forbrukere sett under ett, men det er forskjeller i de nordiske forbrukernes preferanser for andre betalingsmåter.
  • Handel med mobil eller nettbrett utgjør i dag omtrent 15% av nordiske nettkjøp, men dette er forventet å øke betraktelig fremover.

Hva bør du tenke på etter kjøpet

  • Over 90% av forbrukerne var fornøyde med sitt siste varekjøp på nett
  • 40% har én eller flere ganger returnert en fysisk vare tilbake til nettbutikken
  • Nesten 90% av disse var fornøyde med returordningen
  • 70% av forbrukerens siste nettkjøp blir gjort i butikker de har handlet i tidligere. Årsaken er at de har hatt en god totalopplevelse, at det føles trygt og enkelt, og at de opplever at butikken har gode priser.
  • Retur er mer enn økte transportkostnader for nettbutikkene. Gode returmuligheter skaper trygghet for kunden og er god kundeservice.

Kilde: Posten/Bring e-handelsrapporten 2014

10 tips for deg som ønsker å starte nettbutikk

Planlegger du oppstart av nettbutikk er det mange gode råd å hente på nettopp nettet. Men ikke alle råd er like seriøse. Under har vi samlet noen råd fra blant annet Bring og Netthandelen.no. Om ikke annet, så har du en god start!

 1. Ha en god forretningsplan klar
Ha en klar profil på hva du vil, hva ditt konsept er, og hvilke type kunder du er ute etter. Nyetablerte bedrifter som ikke er på nett fra før må tenke seg grundig om før de begynner med nettbutikk. Det koster tid og penger uten en skikkelig forretningsplan.

2. Sørg for at nettbutikken din er brukervennlig
Sett forbrukeren i fokus; hva er det de søker etter, hva er det de vil ha, og hva er det de ser etter? 

3. Skal du drive nettbutikk i Norge, er det en fordel at du bruker en norsk leverandør
Kunden har ofte større tillit til norske knapper, tekster og betalingsløsninger.

 4. Har du et mindre budsjett bør du ikke fokusere for mye på nettsidens design

Velg heller standardløsninger, og legg fokus og penger i å få trafikk til nettbutikken din. Det er lite vits med en perfekt nettbutikk utseendemessig, hvis du ikke har noen kunder.

5. Skap trygghet på nettsiden din

Ved å utforme gode kontakt og -om oss sider, og ved å bruke kjente logoer, brands og betalingsmuligheter kan du øke tilliten til nettbutikken. Dette er spesielt viktig å tenke på om du har en nettbutikk som ikke er så velkjent. 

6. Sørg for at du har gode tekniske systemer som gir deg oversikt over for eksempel lagerstatus, økonomi, og leveringstider

Bring har APIer, som en enkel løsning til fordel for både deg og kunden. Les mer om API 

7. Søkemotoroptimaliser nettsiden din
 
Det må være lett for kunden å finne fram til nettbutikken. Les mer om SEO

8. Tenk på hvordan du presenterer dine produkter

Det er viktig at kunden får tilstrekkelig info om varens kvaliteter, pris, nødvendig tilbehør, info om størrelser/ mål, og gjerne hva andre kunder mener om produktet.  Gode bilder av produktet er også avgjørende.

9. Tilby flere fraktalternativer 
Muligheter for fraktalternativer og hjemlevering bidrar til økt salg og konvertering. La kunden velge selv hva som passer best. Bring kan tilby Fraktguiden, som gir kundene oversikt over priser og fraktalternativer basert på hvor de befinner seg. Les mer om Fraktguiden.


10. Bruk sosiale medier for hva de er verdt
For eksempel Facebook, AdWords og nyhetsbrev. Det anbefales å legge ressursene her til å begynne med, fremfor å rette seg mot mer spissede kanaler som Twitter med det samme. Gjennom Facebook og nyhetsbrev kan du opprettholde gode kunderelasjoner. Dette gjelder spesielt mindre, ukjente nettbutikker. AdWords, på sin side, gjør deg mer synlig på nett.

Les mer om hva du bør tenke på når du skal starte nettbutikk her.

Trenger du råd eller mer hjelp til å velge netthandelsløsninger har Bring en fin liste over sine samarbeidspartnere her.

Kilde:
Bring. Råd er basert på intervjuer med Nickolass Jensen fra Nettpilot , Roy Andre Tollefsen fra Trollweb. og Nina Furu fra Webruppen.

Vil du vite mer om netthandel, se også Netthandel.no – en nettavis for netthandel.