Satser på lærlinger for å vokse mer

Publisert

#205

MÅNEDENS BEDRIFT FEBRUAR: Alloc i Lyngdal kan se tilbake på et rekordår. HMS-sjef Kari Brattebø, adm. direktør Trygve Bernt Martinsen og HR-manager Ivar Holm tror 2021 kan bli enda bedre.

For første gang i historien passerte Alloc i Lyngdal 1 milliard kroner i omsetning i fjor. For å sikre at fremgangen fortsetter, har bedriften startet en offensiv for å rekruttere flere lærlinger til bedriften.

- Det er kompetansen som sitter i veggene her i Lyngdal som er den viktigste årsaken til at vi vokser, sier administrerende direktør i Alloc, Trygve Bernt Martinsen.

Mens 2020 ble et trøblete år for veldig mange andre bedrifter som en følge av koronapandemien, opplevde gulvprodusenten i Lyngdal rekordvekst. Årsomsetningen vokste med 22 prosent sammenlignet med 2019-tallene. – Regnskapet er ikke offentlig ennå, men jeg kan bekrefte at vi også fikk et godt resultat på bunnlinjen. Vi har hatt sprengt kapasitet, og produksjonen går 24/7. Derfor jobber vi også med investeringsplaner for å øke kapasiteten, forteller Martinsen.

Høyere kvalitet

Alloc-fabrikken er eid av det belgiske konsernet Beaulieu International Group (B.I.G). Lyngdalsbedriften inngår i forretningsområdet «Hardflooring» eller BerryAlloc som er merkenavnet for produktene. Fabrikken i Lyngdal produserer høytrykkslaminat gulv samt veggprodukter for bad og kjøkken. – Vårt fortrinn er å levere produkter som holder høyere kvalitet og som har unike produktegenskaper sammenlignet med standard laminatgulv og andre gulvprodukter. Dette er også årsaken til at vi er konkurransedyktige, både i det nordiske markedet og i andre land, fastslår Trygve Bernt Martinsen.

Han er ikke i tvil om at bedriftens aller viktigste kapital er den kjernekompetansen som er utviklet i Lyngdal gjennom flere ti-år. – Det er kvaliteter som sitter i veggene her. Vi har et sterkt lag av medarbeidere som er veldig dyktige til å jobbe sammen. De ansatte tar ansvar for egen arbeidsplass og bidrar til å utvikle bedriften hver dag. Hos oss er begrepet "åkke" en viktig del av bedriftskulturen som handler om å stå sammen og jobbe med nye mål, konstaterer han.

Innovasjon og utvikling

Alt i alt har Alloc i Lyngdal omlag 200 ansatte. Av diss har rundt 70 ett eller flere fagbrev. - Noen har vært lærlinger her, mens andre har hatt med seg fagbrev fra tidligere da de begynte hos oss. Og vi har også medarbeidere som har tatt fagbrev mens de har jobbet her. Den fagkompetansen er avgjørende for oss, sier Alloc-direktøren som mener produktutvikling og innovasjon er en forutsetning for at bedriften beholde sitt kvalitative forsprang på konkurrentene.

Derfor jobber Alloc nå bevisst med å styrke rekrutteringen – også i et langsiktig perspektiv. Akkurat nå er Alloc særlig opptatt av å få talentfull ungdom til å velge yrkesfag. De har til og med lagt ut annonser på finn.no for å rekruttere flere lærlinger.

- Vi skal tredoble antallet lærlinger hos oss de kommende årene. Rekruttering er veldig viktig for oss, og vi ønsker å få tak i de aller beste. Derfor har vi også et tett samarbeid med opplæringskontoret og den videregående skolen her lokalt. Vi har invitert til et samarbeid med skolen om hvordan vi kan styrke samarbeidet, for vi erkjenner at det også er vårt ansvar som bedrift å bidra til at dette blir enda bedre, sier Trygve Bernt Martinsen.

Nye markeder

I dag går om lag 85 prosent av produksjonen til de nordiske landene. – Det er Norden som er vårt hjemmemarked. Norge og Danmark er størst, og det var også i disse markedene veksten var størst i fjor. Vi ser på bransjetallene at vår vekst er større enn markedet generelt. Det betyr jo også at vi tar markedsandeler. Nå skal vi bygge videre på dette og forsterke innsatsen også i nye markeder i Europa, sier Trygve Bernt Martinsen.

Lyngdal-bedriften har festet blikket på nye mål, også etter at milepælen om en milliard kroner i omsetning ble nådd i fjor. – Vi hadde håpet å nå milliarden i løpet av et par-tre år, så vi er naturligvis veldig fornøyde med at vi klarte det allerede i 2020. Men vi tror veksten vil fortsette, og starten på 2021 bekrefter dette, sier Alloc-direktøren.

Kompetanse og fagmiljø

Alloc tar stadig større markedsandeler, både i markedet for laminatgulv, men også i gulvmarkedet totalt sett.

- Vi drar nytte av en langsiktig satsing på innovasjon. Senest i fjor høst lanserte vi en ny kolleksjon som heter "Grand Majestic". Ingen andre i markedet kan tilby noe tilsvarende, og det er et eksempel på hvordan vi jobber kontinuerlig med innovasjon og produktutvikling. Vi skal fortsatt være ledende på kvalitet. Det er helt nødvendig om vi skal kunne fortsette veksten. Det er også i denne sammenhengen vi jobber bevisst med å videreutvikle kompetanse og fagmiljø i bedriften, sier Martinsen.

Han mener også det er en stryke å være en del av et internasjonalt konsern når ambisjonen nå er å ytterligere vekst i eksportmarkedet. – Med sterke eiere i ryggen og et godt internasjonalt salgsteam i Belgia, har vi også bedre muligheter til å vokse i stadig nye markeder. Med en vekststrategi i konsernet for høytrykkslaminat gulv produsert i Lyngdal, vil vi lansere en ny kolleksjon for lansering utenfor Norden, blant annet i BeNeLux-landene, Tyskland og Storbritannia – altså de større markedene i Europa. Det underbygger bare behovet vi har for å investere i økt kapasitet på fabrikken i Lyngdal, for vi tror etterspørselen etter våre produkter fortsatt kommer til å øke, sier Trygve Bernt Martinsen.