NHO

Innhold

100 dager med korona – en syretest og nye muligheter

Nyhet, NHO Arktis

Publisert

Jan-Roger Eriksen i Chili Harstad.

-Gi meg en krise, da skjer det noe i hodet mitt. Da koronaen stengte landet ble mange av oss som handlingslammet - men ikke alle. En av de som fant fram sin indre kriger, er Chili Harstads Jan-Roger Eriksen. -Korona er en kjempebra syretest for reklamebransjen, er hans beskrivelse av tida vi er inne i. Og beskrivelsen kan nok passe for flere i kommunikasjonsbransjen.

-Reklamebransjen i Norge møtte veggen med sterk nedgang i omsetning for mange, som følge av Koronakrisen, forteller Eriksen på medlemsmøtet med NHO Arktis. -Vi har flere kunder innen kultur og på det området alene har vi mistet betydelige inntekter for 2020.

Overgangen til hjemmekontor og alternativ drift gikk derimot ganske uproblematisk for Chili. -Vi er i utgangspunktet veldig digitalt drevet og samtidig var vi tidlig inne og foreslo alternative måter gjøre ting på for kundene. Det lønte seg. Per første halvår leverer vi det beste resultatet på 15 år i selskapet.

-Noe er flaks, skills og posisjoner. Men vi gjorde viktige strukturelle endringer allerede i februar. Å drive bedrift handler om likviditet og kunder. Chili valgte å dreie fokus mot mer digitale tjenester og produkter, i tillegg til å jobbe mer mot det offentlige, fylkeskommune og kommuner. Hittil ser det ut til å være en suksessfaktor, forklarer Jan-Roger Eriksen.

Chili holder til i Harstad og kunne kalt seg selv mye rart, ifølge Eriksen: Montører, mediegrafikere, designere, prosjektledere, tekstforfattere, programmerere, kommunikatører, rådgivere, kursholdere, analytikere, regissører og fotografer.

-Likevel valgte vi å kalle oss for et kreativt reklamebyrå, for det er det vi er. Kreative problemløsere på jakt etter nye utfordringer. Det er 30 år siden Chili så dagens lys - nå er de 20 ansatte. I det som er karakteriseres som det kriseår for næringslivet, har Chili oppnådd 8% økning i omsetninga til nå. -Det går an å få det til - å lykkes, altså. Sier Eriksen.

Året vi lærte oss videomøter

-Det har vært masse fokus på teknologi, men videokonferanse har ikke tatt av - før nå.
Hans Johan Tofteng har vært gründer hele sitt liv. De siste 10 årene er det jobben i og med Easymeeting han har brukt omtrent alle døgnets timer på. Bedriften som holder til i Tromsø leverer videotjenester – for det meste til offentlig og kommunal sektor. Gründeren har store ambisjoner for sine 14 ansatte, i tillegg leier de 8 er softwareutviklere i India, -For 15 år siden sa jeg at markedet er mettet med 10%. Slik var det helt til koronautbruddet kastet seg over landet vårt - nå anslår jeg at 35-40% av markedet er mettet. -Så fortsatt er det muligheter for vekst, smiler Tofteng. Før spurte folk hvorfor en skulle møtes på video - nå spør vi hvorfor skal vi møtes fysisk. Jeg har snakket med kommuner som forteller om bedre kommunikasjon nå på grunn av mindre reiser – at det faktisk er enklere å holde kontakt nå.

#205

Hans Johan Tofteng i Easymeeting.


Vi må tørre, ville og kunne

Det er likevel skjær i sjøen. For det viser seg at kunder velger store internasjonale selskap fremfor lokale leverandører - på ren automatikk. Bevisstheten rundt dette må økes, mener Tofteng – om muligheten som ligger her.

Han forteller at det for Easymeeting paradoksalt nok er enklere å selge til utlandet, enn å få norske kunder. -Det virker som om kunder tror at det er tryggere å velge store selskap foran en liten bedrift i kommune Troms. Sånn er det nødvendigvis ikke. -Vi må bli flinkere å selge oss selv, vi som driver med næring her nord. sier Tofteng. Og han får full støtte fra Eriksen i Chili Harstad.

-Litt sånn flåsete sagt så blir vi fra Norge-Norge oppfattet som artigkarene. Nord-Norge klarer ikke å ta de store kundene, man tørr ikke satse på oss, vi mangler referansene. Dermed får vi ikke mulighet til å bevise. Da tenker jeg at det offentlige i hvert fall må bruke oss, la vilkårene være like. Vi må endre den nordnorske selvtilliten til å velge oss selv. Vi må ha møteplasser der vi kan vise oss frem sammen. Og vi trenger profesjonalisering, mener Eriksen. -Mye handler om hvilken kompetanse du har og om du står der med lua i handa eller ikke.


Tid for markedsføring og omstilling i Alta

Det ble ikke den påska de hadde sett for seg. Hytta og familie måtte vente – de hadde en bedrift å ta vare på. Nå ser de på hverandre og smiler litt, Mette Suhr Berg og Lone Synnøve Hegg. De driver Kreativ Industri i Alta, et konsulentselskap med kunder i hele Norge. Fra kontorene i Alta og Hammerfest bistår de 6 ansatte med alt fra strategi og rekruttering til digital markedsføring.

#205

Mette Suhr Berg og Lone Synnøve Hegg i Kreativ Industri.

-Vi visste ikke hva som kom til å skje. Skulle vi hive oss på permitteringer eller ikke? Vi bestemte oss for å være på alle baller, forteller Hegg. De tok ikke påskefri, men jobbet heller lengre dager. -Planen ble å kjøre på, bevare det vi hadde og se på alle muligheter, fortsetter Suhr Berg. Vi leverte mange tilbud og det utviklet seg til å bli den mest travle perioden noensinne. Vi var nær å permittere, men gjorde heldigvis ikke det. Nå er vi glade for det. Det har lønt seg. -Dette ble ikke tida for å dra på fjellet eller pusse opp huset - vi måtte være fremst i skoa, forklarer Hegg.

Henvendelsene innen digital markedsføring eksploderte i omfang, først og fremst gjennom webinarer for Innovasjon Norge reiseliv nasjonalt, men også andre kunder. Hele landet ville ha mer kompetanse om å bli god på nett og oppdragene fortsetter langt ut i oktober.

-Vi har vært heldige og flinke til å ta i bruk digitale løsninger lenge for korona, forteller de. I 2018 utviklet vi de første webinarene. Så vi var tidlig på den ballen. I løpet av mai og juni kjører Kreativ Industri 39 dager med webinarer for reiselivet i Norge, Sverige og Finland. Med også andre type oppdrag, blir det dermed nok å gjøre.

-Men himmelen er ikke bare blå - det gjelder å være realistiske. Dersom vi bare kjører på med masse webinarer, og ikke får tid å tenke fremover og jobbe med andre oppdrag samtidig, så kan det være en risiko. Derfor har vi tatt inn to nye ansatte fra 1. august, i tillegg til at vi fikk en ny ansatt i mai og gleder oss til at det skjer mye spennende også til høsten. Forteller Lone Synnøve Hegg og Mette Suhr Berg i Kreativ Industri.
Det er utfordringens og mulighetens tid.

Få de siste nyhetene fra NHO

Få de siste nyhetene fra NHO

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: