NHO

Innhold

100 dager med korona – fra opptur til kollaps

Nyhet, NHO Arktis

Publisert

Destinasjon 71 grader nord

Destinasjon 71 Grader nord med gjester på snowsquad safari til Nordkapp.

Etter en grusom vinter på Magerøya, sånn værmessig, med langt flere dager med stengte veier og kolonnekjøring enn vanlig, skulle sommeren 2020 bli drømmesommeren. Sommeren da cruiseturistene igjen skulle komme i titusentall for å oppleve den barske finnmarkskysten sammen med Daniel Myhre og hans ansatte i Destinasjon 71 grader nord. Sommeren da hjulene igjen skulle rulle for fullt bedriften i Nordkapp, i midnattsolens rike. Alle hjerter gledet seg.

Så ble det bråstopp. Ingen av de som skulle på båttur og kongekrabbesafaribesøke den nye restauranten eller bo i rorbuene, kommer.  

 -Når alt stenger over natta, så du lander ikke med det første, forteller Daniel. Da gjelder det å finne løsninger. Vi kontaktet banken og fikk stoppet så mange utgifter som mulig. Deretter kjørte vi salg på skutere, klær og annet utstyr for å skape noe inntekt. Vi gjorde i utgangspunktet alt rett, forklarer Daniel med et sukkI ettertid viste det seg at bedriften ble straffet for det. De solgt for mye og inntekten ble for høy til å få kompensert for tapt inntjening.  -Jeg føler meg lurt av regjeringa når vi ikke passer inn i noen av ordningene som skal hjelpe oss gjennom denne krisetida, er meldinga fra reiselivsaktøren. Nå er det en kamp for å overleve og få tida til å strekke til. For det er også en utfordring at det er mye jobb som skal gjøres, selv uten gjester.  Når de fleste av de 10 ansatte er permitterte, blir det hektiske dager for de få som er igjen. 
-Det er skummelt, bolysten forsvinner i denne situasjonen. 

 Sliter ut selv den sterkeste 
-2020 skulle være året da ikke skulle være så mye armer og bein. Vi skulle endelig få tid til utvikling. Sånn ble det ikke. Eli Pedersen på Skagi Senja er nok en reiselivsaktør som har slitsomme dager, uker og måneder både bak og foran seg. 

For av alle bransjer er det reiselivet som blør mest på grunn av koronapandemien og restriksjonene som fulgte med. 

 Arbeidsdagen hennes er i full gang mens de aller fleste av oss fortsatt sover. Men Eli må ha frokosten klar klokka 0600. Etter er det vasking, baking, koking, servering, jobb i resepsjon og drive med markedsføring og planlegging. Underveis skal man holde seg oppdatert, behandle bookingkanaler, delta på webinarer og gjøre annet kontorarbeide. Det kan slite ut den sterkeste. Med alle ansatte permittert og en bedrift som må holdes i gang på et vis. For selv om Skagi ikke er fullbooket som det burde, er det er noen gjester som finner veien til Skagi. Eli er likevel ikke veldig stor optimistisk foran sommeren. -Jeg har ikke tro på et storinnrykk av nordmenn, men det vil hjelpe på med finlendere. Og jeg spiser gladelig ordene mine, om dette likevel skulle bli en bra sesong, smiler hun lurt. Men om sesongen blir lang nok, er et annet spørsmål. Vi forsøker nå å rigge oss for det norske markedet i et lengre tidsperspektiv enn bare sommersesongen. 

Eli, samboeren og et vennepar eier det lille hotellet Skagi Senja. Etter oppstarten i 2018 har de brukt mye penger på å skape den perlen av et hotell som de drømte om, 5 ansatte ble det etter hvert, medregnet Eli selv.  Noe av det som plager henne aller mest, er at de ansatte fortsatt ikke har fått penger fra Nav, selv om de ble permitterert allerede 16.mars. -Det er ekstra fælt for meg, for det er jo jeg som har satt dem i denne situasjonen på et vis. Jeg gleder meg til koronatiden er over. 

 Nordpolen i sikte   
Etter at turene til Nordpolen i 2019 ikke ble noe av i mangel på rot med lisenser, hadde turistene ventet i ett år på sesongen 2020. Værgudene ga historisk gode forhold. Varelagrene hos bedriftene bugnet av mat og varer, klare for de to måneden de tjener inn det de lever på resten av året Mars og april legger det økonomiske grunnlaget for å tåle de stille månedene på høsten og tidlig vinterI mars stengte verden ned. Sola skinte dag ut og dag inn, men Longyearbyen var tom. Hva som er fremtiden for reiselivet, Svalbard største næring antall ansatte vet ingen. 

 Stein-Ove Johannessen som er eier av Isbjørnbutikken og har i tillegg ansvaret for hotellene til Svalbard Adventures er ikke i tvil: -Krisen kunne ikke truffet på et hardere tidspunkt. Vi hadde gjort store investeringer i Isbjørnbutikken for å få på plass servering der, nå er egenkapitalen tapt. Krisepakkene tar liten høyde for investeringer, vi blir straffet for å ha investert de tre siste årene og 2020 var sesongen vi skulle starte å tjene penger . Derfor har vi lite å vise til av resultat, samtidig som at det er ekstreme sesongtopper på Svalbard.  

 Veien videre etter sommeren 2020 
Nå gjelder det å finne nye veier, tenker reiselivsaktøren på Svalbard. -Vi må satse på det norske markedet i større grad Og han får følge av Daniel i Honningsvåg -Vanligvis jobber vi med volum, altså mange gjester samtidig. Nå må vi tenke annerledes. Vi må satse mer på familiesegmentet og annonsere på norsk. For vi begynner å få henvendelser fra norske, forklarer Daniel Myhre i Destinasjon 71 grader nord. Det vil også hjelpe godt å få på plass en del kurs og konferanser mot høstentror Myhre. Og forteller at de utenlandske gjestene har begynt å ombooke til 2021.  

 Og ser han mot vinteren, er det bare en løsning for hele næringslivet i Honningsvåg og Nordkapp - det må bevilges mer penger til brøyting slik at veiene kan holdes mer åpne. Så enkelt. Men først må denne sommeren bli historie. 

Få de siste nyhetene fra NHO

Få de siste nyhetene fra NHO

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: