– Med service i ryggmargen og lidenskap for faget

Publisert

- Å være medlem i NHO gründer gir oss gode avtaler som sparer oss for mye penger, og tilgangen på rådgiving. Det er gull verdt for oss ny oppstartere, sier Tina Tina Nguyen Barkbu, hotellsjef ved Slobrua Gjestegård.

- Å være medlem i NHO gründer gir oss gode avtaler som sparer oss for mye penger, og tilgangen på rådgiving. Det er gull verdt for oss ny oppstartere, sier Tina Nguyen Barkbu, hotellsjef ved Slobrua Gjestegård.

Slobrua Gjestegård på Skarnes har nye drivere. Tina Nguyen Barkbu er hotellsjef, mens Ulf Inge Vien er daglig leder og kjøkkensjef. Med service i ryggmargen og lidenskap for faget har duoen satset for fullt som gründere på Slobrua Gjestegård. – "Hjemme hos oss på Slobrua", er følelsen vi ønsker gjestene skal oppleve, sier Tina.

Slobrua Gjestegård har 44 rom, restaurant, bar og konferanseavdeling. I tillegg til gjestegården har anlegget også Skarnes Lekeland og Slobrua-paviljongen. Slobrua Gjestegård har i 2011-2012 vært gjennom omfattende renovering og har alle fasiliteter for hotell- og restaurantgjester.

Gjestegården har siden september 2017 stått uten driver/vertskap, inntil mai 2018 da Slobrua Gjestegård AS ble opprettet. 31.august 2018 åpnet dørene igjen. De har nå 30 ansatte fordelt på cirka 10 årsverk. Tina Nguyen Barkbu er hotellsjef, mens Ulf Inge Vien er daglig leder og kjøkkensjef. Tina har 20års erfaring fra hotellbransjen og har vokst opp i Radisson Hotel Group, mens Ulf Inge har 30års bakgrunn som kokk, kjøkkensjef og daglig leder.

 

"Hjemme hos oss på Slobrua"

Slobrua Gjestegård AS åpnet dørene igjen 31.august 2018. De er et team med service i ryggmargen og lidenskap for det de leverer. Visjonen er å skape minnerike opplevelser gjennom deilig mat, kreative eventer og unik service. Slobrua skal være et sted for små og store anledninger. Enten det er dåp, konfirmasjon, bryllup, bursdager, møter, sommerfester, julebord, minnesamvær eller temakvelder.

 

 – Vi hjelper til med å skreddersy arrangementer slik at alle som kommer hit får en minnerik opplevelse. Alle skal føle seg hjemme hos oss, så vi bruker stadig «velkommen hjem til oss på Slobrua!» Slobrua har tidligere vært Norges største veikroanlegg, samt en av de viktigste konsertarenaene i Norge. Her har alle de store, norske bandene spilt. Vi ser på det som et privilegium å få bringe Slobrua tilbake til bygda og folket, og vi skal gjøre vårt aller beste for å sette Skarnes på kartet, sier Tina.

 – Hvorfor ønsket dere å bli gründere?

 – Ulf Inge viste tidlig sin interesse for Slobrua. Med hans bakgrunn så var Slobrua midt i blinken, og han hadde tro på stedet. Siden åpningen i august i fjor har vi jobbet hardt med å snu ryktet til stedet; både på folkemunne og i media. Lokalsamfunnet har tatt veldig varmt imot oss, og vi har fått mange stamgjester. Spesielt selskapslokalene har blitt flittig brukt, og det viser at folk har behov og troen på oss og stedet. I sosiale medier har vi jobbet flittig med storytelling. Her har vi lagt oss på en personlig profil hvor vi ikke er redd for å by på oss selv. Vi legger vekt på de som jobber her, ikke bare produktet og sluttresultatet, forteller Tina.

 – Hva har dere oppnådd så langt?

 – Vi er stolt over det vi har fått til så langt. Vi selger mange gode opplevelser både mat, møter og overnatting. Vi får mye skryt, det er vi ikke redd for å si. Det kommer fra alle kanter, fra unge og gamle, menn og kvinner, lokale og forbipasserende, og det varmer like mye hver gang. Like viktig er kritikken, ingen er feilfri, og når vi bommer, så legger vi oss flat og gjør det godt igjen. Ingen gjester skal forlate oss uten av vi har spurt om maten smakte eller om de er fornøyde med oppholdet.

 – På Facebook har vi klart å få 1000 nye følgere siden vi tok over, og vi har økt ratingen vår fra 3,7 til 4,4 på 6 mnd. Vi scorer høyt på tilbakemeldinger fra gjester både på booking.com, tripadvisor og google. Overnattingen har økt kraftig i det siste, og vi har hatt bra belegg. Vi har to store avtaler, den ene med Veidekke som bruker en god andel av rommene hver uke. Slobrua har også en konsertpaviljong som må benyttes mer, og her kan vi by på konserter til våren med blant annet Plumbo, Vassendgutane, Rune Rudberg, Pökes, SnippSnapp, Rotlaus og Staysman & Lazz.

Vinn-vinn med NAV

 – Vi har også fått til et godt samarbeid med NAV hvor vi har tatt imot kandidater som av ulike grunner har havnet utenfor arbeidslivet. Vi har tilbudt ekstra oppfølging og opplæring, tatt inn ulike kandidater for språkpraksis, arbeidstrening og praksis, og bare hatt positiv erfaring med dette. Til gjengjeld har vi ekstra motiverte medarbeidere, eller som vi liker å si; nye familiemedlemmer. Vi oppfordrer alle som har mulighet til å gjøre det samme, sier Tina.

 – Hva synes dere om å være med i NHO grunder?

 – Det har utelukkende vært positivt! Vi har fått tett oppfølging fra NHO Innlandet og teamet i NHO Gründer, blant annet ved opplæring om at vi bruker de riktige verktøyene og fortelle oss hvilke goder vi kan benytte oss av. Vi har også blitt heldig utvalgt til å være med på diverse samlinger hvor vi har fått møte større og erfarne aktører. Nettverksbygging er viktig. Å være medlem i NHO gründer gir oss gode avtaler som sparer oss for mye penger, og tilgangen på rådgiving. Det er gull verdt for oss ny oppstartere, avslutter Tina.