Madshus på Biri er Norges eneste fullskala skifabrikk. Den lokale fabrikken har 90 ansatte som brenner for skisporten.
Tradisjonsrik bedrift
Historien til skifabrikanten startet ved "Joh. S H. Engeliens skifabrikk og ligkistefabrik" i 1898 i Gjøvik. Der gikk Madshus-gründer Martin Madshus i lære tidlig på 1900 tallet. De første Madshus-skiene ble laget på en låve i Vardal i 1906. Deretter ble fabrikken ble flyttet til Lillehammer i 1936 og til Biri i 1972. Amerikanske K2 kjøpte fabrikken i 1988. Første OL-medalje der bronse-vinneren hadde ski fra Madshus var R. Ødegaard under OL i St. Moritz i 1928.
Suksessformelen
Madshus har levert skiglede til folket siden oppstarten i 1906. Visjonen til bedriften er "innovativ skiglede", noe som gjenspeiler utviklingen i Madshus. Administrerende direktør, Nils Hult, er tydelig på suksessformelen:
- Madshus sin suksess er bygget på innovasjon, kombinert med pågangsmot og "passion" for skisporten hos våre ansatte. Dette er vår suksessformel, sier Hult.
Medaljesankere på Madshus ski
Mange av verdens beste skiløpere innen både langrenn og skiskyting har opp gjennom årene sikret seg flere medaljer på ski fra Madshus. Per i dag er Heidi Weng, Krista Pärmäkoski og Hans Christer Holund kjente medaljesankere som er å finne i Madshus-stallen.
- Vi har lenge vært godt representert i verdenseliten, og det gir selvsagt en enorm markedseffekt. Våre ansatte brenner for utvikling av skisporten, og da får vi til gode resultater i godt samarbeid med utøverne, sier Madshus-direktøren.
Skiglede til folket
Madshus lever av rekruttering til langrennssporten, og må stadig gå nye veier for å sikre at både små og store opplever skiglede. En viktig innovasjon er Madshus Intelligrip (felleski).
- I 2014 produserte vi 4500 par felleski ved fabrikken på Biri. I 2018 vil vi produsere over 60 000 par felleski, noe som betyr 70 % av totalproduksjonen. Med felleski kan de fleste oppleve skiglede uten å være redd for å smøre seg bort. Samtidig gjør denne type ski sitt inntog i flere store renn for både mosjonister og profesjonelle utøvere, sier Hult.
Viktig bedrift for NHO
Rådgiver i NHO Innlandet, Linn Alicia Slora Kristiansen, sier det er interessant å høre om historien og utviklingen i en av de dominerende skifabrikkene internasjonalt.
- Madshus viser at satsning innen produktutvikling og teknologi er avgjørende for vekst og utvikling. Det er ikke tilfeldig at Madshus har levert skiglede til folket siden 1906. Med et kontinuerlig fokus på innovasjon har de lykkes med å tilpasse seg markedets stadig økende krav og behov. Madshus er en synlig bedrift som har klart å bygge en sterk posisjon og merkevare både nasjonalt og internasjonalt, og det blir spennende å følge Madshus videre i prosessen med nye digitale løsninger mellom ski og bruker.
- Plasseringen på Innlandet som region og i Norge som land er også viktig der de i godt selskap med både Brav, IDT Solutions og Rottefella bidrar til å forsterke hverandres bransje. Assosiasjonene til vinter, snø og uteaktivitet er fremtredende for både Madshus og regionen, og vi anser derfor Madshus som en god ambassadør for Innlandet, sier Kristiansen.
Takker for den lokale støtten
Hult uttrykket stolthet over utmerkelsen som månedens bedrift, og sier det er bra at NHO Innlandet synliggjør bidraget fra lokale bedrifter.
- Vi setter pris på oppmerksomheten fra NHO Innlandet, og er glade for at de fremhever viktigheten av det lokale næringslivet, avslutter Madshus-direktøren.
Om månedens bedrift
Hver måned velger NHO Innlandet å synliggjøre en av de 2082 medlemsbedriftene som månedens bedrift. Utvelgelsen gjøres ut i fra spredning i geografi, bransje og størrelse. Hvis bedriften har gjort noe som utmerker seg positivt for regionen eller lokalsamfunnet så vil også det fremheves. Madshus er den 49. kåringen av månedens bedrift i NHO Innlandet.