Oppsummering fra medlemsmøte med Nordlandsbenken

Nordlandsbenken stilte klar for bedriftene i Nordland, tirsdag 14.juni. Det er mye som skjer i flere bransjer med dagens situasjon, nye utfordringer og nye muligheter, og på den digitale spørretimen fikk vi siste oppdateringene på arbeidet som pågår i regjeringen -samferdsel, distrikspoltikk, rekruttering, finansiering og utdanning.

 

Tema: Distriktspolitikk 

Hvordan jobber dere for å sikre bolyst, blilyst og tilflyttingslyst i Lofoten?   

Mone Fagerås (sv // Transport- og kommunikasjonkomiteen) starter dialogen med å si at Vestvågøy og Vågan er av kommunene med befolkningsvekst, et godt tegn, og henviser til næringsaktører og næringsforeningene som kan være et forbilde for andre. Ikke minst legger hun vekt på at det er mange varierte arbeidsplasser i regionen, og at de jobber fremdeles med å få innføre en turistskatt som kan styrke bedrift og lokalsamfunn i Lofoten, og sier denne regjeringen og Nordlandsbenken vil følge dette tett for å realisere det. Bredt spekter av arbeidsplasser som både er attraktive og tilfredsstiller et mangfold i regionen. 

Oppfølgende fra dette legger Siv Mossleth (sp //Energi- og miljøkomiteen) til at i Lofoten jobbes det veldig godt nå, og benken er opptatt av å følge dette opp videre. Og poengterer at sammenheng mellom lokalpolitikken, fylke og stortinget er helt avgjørende for veien videre.  Og Lofoten har vært veldig flink til å utnytte denne muligheten med prosjektet De Grønne Øyene. Og sier at Nordlandsbneken vil følge opp det man har klart å få inn i NTP, og mener at distriktspolitikken er veldig positiv for Lofoten -Værøy, Røst og de øyene, med de gratis fergene. Besøksbidraget vil bli viktig, som må samkjøres med Lofotrådet og samtidig jobbes med i departementene, men det tar tid før man finner modellen som fungerer først.  

Geir Jørgensen (r // Næringskomiteen) legger til at den viktigste jobben er allerede gjort, størst tilflytting av unge voksne i regeionen som sagt over. Holde trykket oppe på oljevernsenteret , opptatt av at når turismen utvikler seg videre at den er seriøs og varig slik at det støtter lokalsamfunnene på en god måte. Viktig at de ytterste øy-kommunene får på plass gode havner slik at de får videreutvikle sine næringer.  Avsluttningsvis la Karianne Bråthen (ap  // Næringskomiteen) til at det generelt jobbes mye med utvikling i Nordland, blant annet med øke smoltproduksjonen og satse på de grønne skifte, dette også i Lofoten. 

 

Tema: Finansiering Næringsklynger, forskning og utvikling

Kan dere si mer om finansiering av midler til næringsklyngene, og arbeidet rundt å skape vekst i Nordland og de ulike bransjene? 

Først ut for å svare på spørsmålet Mona Nilsen (ap // Finanskomiteen) som kort gir bakgrunnen for kutt av støtte til midlene med henvisning til Solbergregjeringen som la frem et statsbudsjett med store kutt i virkemidler og støtte til blant annet Innovasjon Norge med 150 mill., i det reviderte nasjonalbudsjett har regjeringen fått den ned til 100mill, og de har overført flere midler til transport og infrastruktur som gagner Nordland godt. De har ikke klart å hente inn alle midlene, men her burde bedriftene se mer til Innovasjon Norge.  Og hun oppfordrer alle til å sende inn slike problemstillinger, slik at politikerene får informasjon som de kan ta videre til statsbudsjett. 

Karianne Bråthen (ap // Næringskomiteen) legger til at jobben til Nordlandsbenken er å sikre at virkemidlene og støtteordningene er til gode for Nordland, og det kan hende at andre midler som kan brukes i Nordland, og få en stor forståelse for at det handler om hele landet og skal fordeles på en god måte.  

Dette ble fulgt opp med en kommentar fra Liv Bente Kristoffersen i Innovasjon Norge om at store kutt i klyngeprogrammet kan være uheldig for næringslivet i Nordland.

Bård Ludvig Thorheim (h // Energi- og miljøkomiteen) oppfordrer de som har mer utdypende informasjon om å ta kontakt med han for møte på tomannshånd for mer inngående samtale. Og legger til at algeklynger er det mye potensialet i, og flere av klyngene blant annet Cod Cluster og industriklynga har gitt stort utbytte, ifølge Thorheim. Og han legger til at nordlandspolitikere må sørge for at vi får den støtten som trengs for å få til de store flotte prosjektene i regionen. 

Hvordan jobber Nordlandsbenken for å sikre RES-EU i statsbudsjetter? 

Øystein Mathisen (ap // Utdannings- og forskningskomiteen) var svært fornøyd når han la frem at det kom det frem en enighet i regjeringen, med ekstra 50 millioner til forskning, samme dag som møte spørretimen (tirsdag, 14.06.22, kl 09.00). Han sier videre at dette ikke en løsning på hele utfordringen, men en start på hvordan regjeringen skal løse dette i det nasjonale budsjettet, og dette er en del av det som vurdere i Revidert Nasjonalbudsjett. Og legger til at det er et stort oppryddingsarbeid som foregår med friske midler og omdisponering av eksisterende midler.  

 

Tema: Utdanning og rekruttering

Rekruttering til Bygg og Anleggs-bransjen. Det er vanskelig å rekruttere til BA-bransjen, og spesielt for betongprodusentene er det ingen fagopplæring som passer. Den kompetansen som trengs i dagens situasjon må bedriftene utdanne selv, gjennom betongforeningen. Problemet er å fremskaffe gode emner, og gjøre dette attraktivt for ungdommen. En problemstilling, samfunnsutfordring, bekymring.

 

Bård Ludvig Thorheim (h // Energi- og miljøkomiteen) sier at han brenne for dette selv, og har truffet mange ungdommer som har lyst å jobbe og ha et praktisk fag, også går det seg ikke helt til. Det er gjort en del prøveprosjekter i slike caser, og henviser til et vellykket prosjekt i Narvik der bedriftene, NAV og skolene tilrettela mer for hver enkelt ungdom slik at de kom seg gjennom et ønsket studieløp. Praksis i bedrift, kombinert med undervisning. Enighet i Nordlandsbenken om ungdomsskolereform for å se ungdommen allerede på ungdomskolen, og håper at alle kommentarer og tips om hvordan håndtere situasjonen sendes skriftlig inn. 

Dette stiller Øystein Mathisen (ap // Utdannings- og forskningskomiteen) seg enig til. Og legger til at de vil se på ungdomsskolereformen, om modeller som fungerer som ikke blir like teorifylt og mer praksis rettet, gjerne rettet mot gutter. Og opplyser at regjeringen har gitt en ekstra milliard til yrkesfagene for å styrke undervisning, kompetanse, utstyr o.l. Samtidig som de jobber med en mer fleksibel mulighet for fylkeskommunene, om hvordan dette skal utvikles og mer skreddersydde og åpne programmer, og tar imot innspill fra bedrifter og samfunn. 

En sammensatt utfordring ifølge Siv Mossleth (ap // Energi- og miljøkomiteen) som videre henviser til  Reform 97 og opplyser at den har hatt en negativ effekt på praktiske elever i skolesystemet, og mange i utenforskap blant ungdommer i Nordland. Og veien videre med å tilrettelegge for mer yrkesfagutdanning i Nordland, selv om yrkesdag koster mer enn å ha elever på studiespesialisering, kombinert med store avstander og flere skoler enn mange andre fylker.  

Mossleth legger til at mange må flytte hjemmefra for å ta utdanning, og mange ungdommer får en annen økonomisk belastning for å gå på ønsket skole som følge av dette, som slår negativt ut på valg av utdanning. En annen negativ vinkel er at omdømme til yrkesfag har fått en “lavstatus”, som skaper stigma i valg av utdanning som vi sammen må snu. 

Tema: Samferdsel  / NTP

Hva har dere gjort for å følge opp deres respektive partiers flertallsmerknader i NTP-behandlingen angående videre planlegging av utbedring av E10 gjennom Lofoten samt ny flyplass for regionen?  Etterlyser også engasjement for utbygging av Ballstad havn. 

Mona Fagerås (sv // Transport- og kommunikasjonkomiteenc) tar ordet for at Balstad havn har havnet utenfor, det er noe Nordlandsbenken må jobbe hardere med og de forventer å få den prioritert, og havnen spilles inn til andre tiltak utenom NTP for å få igangsatt arbeidet. Men opplyser at den vil komme på dagsorden, og de kommer til å trykke på for å få den høyere opp. 

Geir Jørgensen (r //Næringskomiteen)  legger til at de også haster å få på plass med to ferger som begge går kontinuerlig, mellom E10 Melbu-Fiskebøl, og sier at Nordlandsbneken går gjerne inn i samarbeid for å få dette til.  

Videre legger Siv Mossleth (sp // Energi- og miljøkomiteen) til at Balstad havn ble spilte inn til NTP av senterpartiet, men det ble dyttet ut dessverre. Hun sier videre at fiskerihavnene og kysthavnene har kommet alt for dårlig ut i NTP, dette er noe de må jobbe videre med, og hun følger opp ordførere i kommunene i Lofoten/Vesterålen. Ikke minst vil store motorveier som det også er snakk om, og dette dekker E10, positivt for Nordland da det vil gi en god hovedpulsåre i hele Nordland og flyt i regionen.

Samferdsel er kjempeviktig for næringsutvikling av fylke, og fly og fergeavganger spesielt i turistsesongen, og de vil jobbes videre med å sette dette på dagsorden, legger Bård Ludvig Thorheim (h // Energi- og miljøkomiteen) til . Videre opplyser at Nordlandsbenken vil følge opp NTP mot flyplass-prosjekteringen, E10 og Sørfoldtunellene, og at de vil stå på for å realisere de store prosjektene. Dette er noe de kommer til å følge opp. 

 

Hele oppsummeringen fra møte kan du lese her.