NHO

Innhold

Jul i Kongeparken på kåring av Månedens Bedrift

Nyhet, NHO Rogaland

Publisert

#005

Kongeparken ble kåret til vinner i desember og tok godt imot besøket fra NHO. Lekemester Håkon Lund tok imot prisen som ble delt ut av regiondirektør Tone Grindland.

Julekinn og nisseluer var rammen da Håkon Lund tok imot prisen på vegne av Kongeparken.

Kongeparken er Månedens Bedrift i desember, og ble valgt ut blant NHOs 2290 medlembedrifter i Rogaland. Kongeparken er valgt som vinner fordi bedriften har bidratt til å sette denne delen av landet på kartet og tiltrekker mengder av besøkende hit fra resten av landet gjennom hele året. 

Kåringen fant sted foran det store juletreet innenfor inngangen som markerer Jul i Kongeparken. Foran mange av de ansatte tok lekemester Håkon Lund imot prisen som ble delt ut av regiondirektør Tone Grindland. Med på markeringen var også ordfører i Gjesdal kommune, Frode Fjeldsbø, stortingspolitikere Torstein Tvedt Solberg og Tom Kalsås, fylkesvaraordfører Marianne Chesak og rådgiver Charlotte Sørås i NHO.

- Vi er veldig stolte av Kongeparken som kulturformidler for barn og unge. Dette er en viktig familiebedrift som har gitt opplevelser og glede til flere generasjoner. Dere er også en svært viktig lærebedrift i fylket og involverer mange mennesker i lokalsamfunnet i virksomheten, sa regiondirektør Tone Grindland da hun overrakte prisen.

Reiselivet er en næring med stort vekstpotensial, som bidrar til å sysselsette mange som ellers kunne falt utenfor arbeidsliv og utdanning. Kongeparken gjør det enklere å legge ferien til Rogaland, og dette har hele reiselivsnæringen nytt goder av. Med stadig fornying av parken og opplevelsene, klarer Kongeparken å tiltrekke seg stadig nye besøkende. Deres nye satsing på Jul i Kongeparken er en suksess som viser at gode ideer og innovasjon kan skape mye begeistring og aktivitet. 

Som lærebedrift er Kongeparken for mange det første møtet med arbeidslivet, og gir mange yngre medarbeidere verdifull erfaring tidlig i sin yrkeskarriere. 

Moms på reiseliv og kultur

Momsøkningen på reiseliv fra 10 til 12 prosent kom som et sjokk på reiselivet og på fornøyelsesparkene som Kongeparken er med å representere, og er en viktig sak som ble løftet i møtet med NHO og politikere ved kåringen. Økningen av momsen har ført til at det er vanskeligere å konkurrere i en bransje hvor vilkårene for å drive allerede er tøffe. Fornøyelsesparkene driver med kulturvirksomhet og opplevelser, og dette er en bransje med svært små marginer.

- For å fornye parken og fortsette å være attraktive for besøkende så kreves det investeringer i utstyr og innhold, og dette blir tøffere framover når rammevilkårene endres på slike uforutsigbare måter, sa Håkon Lund om saken.