Lager smaksrik mat av rare grønnsaker
Daglig leder Bjørnar Buserud møter oss i «grønnsakseldoradoet» Frosta. Han har vært med siden starten av gründereventyret som i dag er Grønne Folk. Inspirasjonen til etableringen av bedriften kom fra en frosting selv, Ragnhild Viken fra gården Viken Østre.
- Ragnhild satt ved kjøkkenvinduet og så lastebil på lastebil passere med helt spiselige grønnsaker på vei til å bli dyrefor eller destruert. Hun var av lei normer og regler som bidrar til at det kastes så enorme mengder mat. Dette måtte vi gjøre noe med, forteller Bjørnar.
Svaret ble ganske raskt det som i dag er Grønne Folk. Selskapet bak er Bavi Foods, hvor Bjørnar er daglig leder, og eies av BAMA Invest og Viken Holding. Bjørnar har pitchen klar når han bes forklare hvem merkevaren Grønne Folk er.
- Grønne Folk er gartneren og kokken, som sammen vil redusere matsvinn og bruke opp de grønnsakene som blir sortert ut på grunn av fasong og størrelse, ikke på grunn av kvalitet, konstaterer han.
Produktene til Grønne Folk skal gjøre det enklere for forbrukeren å ta sunnere valg i en travel hverdag. Det som i 2016 startet med et prøvesalg av hummus og gryter i åtte REMA 1000-butikker i seks uker, har nå blitt til et større sortiment av flere varmende gryter, burgere og hummus og pesto av lokale grønnsaker og belgfrukter.
Selv om rettene skal være grønnsaksbaserte og sunne, skal de absolutt ikke være smakløse.
- Å gjøre det enklere for folk å spise sunt har stått i strategien vår siden 2016. Vi lager mat helt uten tilsetningsstoffer med fokus på grønnsaker – og som selvfølgelig smaker godt. Smak er utrolig viktig for oss, understreker Bjørnar.
Gikk «all-in» med millioninvestering
Bjørnar kom inn i selskapet gjennom bekjentskaper. Ragnhild tok kontakt med en felles bekjent for å høre om noen fra Bjørnars Trondheimsbaserte selskap Hegstad & Blakstad kunne lage noen oppskrifter.
- Svaret vårt ble at hvis hun ville gjøre noe mer med det så ville vi være med. Så da var vi raskt i gang, og etablerte det som den gang var Hegstad, Viken og Blakstad.
Med stort tro på konseptet investerte gründerne ett par millioner for å gå «all in» de åtte ukene med prøveproduksjon de fikk godkjent for REMA 1000 i Trondheim. Innovasjon Norge var med helt fra starten og var avgjørde for å realisere oppstarten. Som gründere flest tok de en sjanse, men den var raskt verdt risikoen for denne gjengen.
- Det var kjempehøy risiko. Det er jo det grundere er bygd for, men med høy risiko må du også levere. Vi hadde sagt at vi skulle levere 450 beger hver uke, og første uke leverte vi oppunder 4000 beger. Så da jobba vi døgnet rundt, fordi dette var vi jo ikke satt opp til, sier Bjørnar, og fortsetter.
- Den gang hadde vi to gryter og tre typer hummus. Ragnhild hadde vært på ferie i USA og så at hummus var enormt stort og på vei opp. Vi begynte også å se samme trend fra England. Forretningsideen var, og er fortsatt å produsere enkel, rask og næringsrik ferdigmat av utsorterte grønnsaker, uten tilsetningsstoffer. Men vi innså at det ville være vanskelig å få innpass i dagligvaremarkedet med et ferdigmatprodukt, særlig med et nytt varemerke og med kun grønnsaker. Hummus var ikke å finne i dagligvare i 2016, og hun hadde derfor tro på at dette var en bra vei inn i markedet. Gleden var stor da vi fikk et prøvesalg på både hummus og grønnsaksgryter.
Prøvesalget ble en suksess, og siden har Grønne Folk bygd sten for sten med produkter, hvor alle unntatt ett fortsatt er i markedet. I dag er selskapet en nasjonal distributør til REMA 1000, og leverer samtidig til storkjøkken gjennom BAMA.