NHO

Innhold

Verdiskaping med mat og drikke

Nyhet, NHO Vestfold og Telemark

Publisert

NHO Vestfold og Telemark med NHO Mat og Drikke møtte bedriftsledere og politikere i Tønsberg under "Skjærgårdsmatuka" denne uken. Foto: Askeland Studio

Denne uken har det vært «Skjærgårdsmatuke» i Vestfold, en del av arbeidet som gjøres for å etablere Tønsberg som «Arendalsuka» for mat og drikke. Målet er å bygge omdømmet til Vestfold og Telemark som produsent av mat og drikke og vise hvordan verdens og landets utfordringer også kan løses gjennom lokale initiativ.

Det var en solid samling til stede på Quality denne torsdagen. Deltakerne hadde mye å snakke om og konkrete avtaler om møter og samarbeid ble inngått. Noen politikere kunngjorde til og med at de er på glid i saker som opptar næringslivet og at de er «i sklia» på vei mot ny politikk!

Det var med genuin interesse deltakerne lyttet til hverandres kunnskap og innsikt. Det handler om behovet for ny og rett kompetanse, avgiftsnivået mellom Sverige og Norge som må harmoniseres for å hente arbeidsplasser og verdiskaping hjem, behovet for vern av - og kunnskap om bruk av og vedlikehold av mikroliv og dyrkbar jord.

Odelsjenter og gutter og andre bedriftsledere trenger forutsigbarhet og bedre rammevilkår om de skal finne og velge løsninger som ivaretar bærekraftshensyn økonomisk, sosialt, klima- og miljømessig. De kan - og ønsker å lage mer god og sunn mat og drikke fra gårder og anlegg som ivaretar dyrevelferd og som følger krav til matsikkerhet og kvalitet. Mange vil også utvikle økologisk drift og stadig nye aktører skaper mangfold og skjerper konkurransen for de etablerte.

Usikkerheten i verden er stor, ikke bare på grunn av den pågående pandemien. Bønder og andre mat- og drikkeprodusenter trenger derfor mer enn noen gang nytenkende politikere som ser potensialet for å øke verdiskapingen i næringen og som lytter til næringens ønsker, for eksempel om markedsregulering, importvern og formueskatten på arbeidende kapital og eiendom. Det handler også om EØS og internasjonale avtaler om kvoter, og om trender vi ser for å øke andelen grønt på middagstallerkenen.  

I panelet som fikk innlede dialogen, satt Norturas Bjørn Orerød, Grans Bryggeri Morten Gran, NHO Mat og Drikkes Petter Haas Brubakk og Jarlsberg Hovedgårds Carl Nicolaus Wedel Jarlsberg. På første rad satt politikerne klare for å svare og reflektere over det bedriftslederne hadde tanker og kunnskap om; Stortingets Lene Camilla Westgaard-Halle og Bård Hoksrud, fylkesordfører Terje Riis-Johansen, ordfører Anne Rygh Pedersen, ledere av fylkestingets hovedutvalg for næring og reiseliv, Truls Vasvik og landbrukspolitisk talsperson i MDG, Harald Moskvil.

I salen satt det ledere og fagpersoner fra Tine, Hval Sjokolade, Telemark Kildevann, USN, Vestfold Bondelag, Fylkesmannen, Fylkeskommunen, Greveskogen videregående skole, Sparebankstiftelsen, gründermiljøer og ikke minst verten, hotelldirektør Hagen på Quality.

I sum er det liten tvil om at mat-, drikke- og bionæringen ønsker å ta samfunnsansvar og bidra til mer sysselsetting.  Vi i NHO Vestfold og Telemark gleder oss til videre samarbeid med "Skjærgårdsmat" og ser frem til en smittefri tid med mer tid til dialog og samarbeid.

Lese mer om NHO Mat og Drikkes politikk? https://www.nhomd.no/politikk/

 

Få de siste nyhetene fra NHO

Få de siste nyhetene fra NHO

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: