Selv verdensmestere må arbeide hardt for å forbli best

Publisert

Vi som bor i Vestland er blant de beste på elektrifisering i verden. For få år siden var elbiler en kuriositet. Kort tid etter er vi i verdenstoppen i bruk av elbil, samtidig som både ferger, båter, busser og taxier elektrifiseres i et voldsomt tempo.  Men fortsatt er det store steg som må tas for at mer av transporten på sjø, vei og i luft går på fornybar energi. Og det neste som må gjøres nå er å bygge god infrastruktur for grønn tungtransport!  Selv om nærmere 90 prosent av de nye personbilene er elbiler i fylket vårt, vil du dessverre se få lastebiler som kjører med fornybart drivstoff på vestlandsveiene enda. Omtrent én tredel av utslippene i Vestland kommer fra veitrafikk og sjøfart. Potensialet for å få ned utslippene på dette området er derfor veldig stort.  Mens de som kjører personbiler lett finner hurtigladere, er det ikke tilrettelagt for tungtransport som gjerne trenger mer ladeeffekt og areal. NHO Vestlandet mener fylkeskommunen må ta en fremoverlent rolle sammen med statlige aktører, kommunene og næringslivet i vest – men denne gangen for grønn tungtransport.  Regjeringen har mål om at én av to nye lastebiler skal være utslippsfrie i 2030. Derfor haster det å få på plass et helhetlig ladenettverk og infrastruktur for tungtransport. I nasjonal ladestrategien som nettopp ble lansert, ber Regjeringen om at Statens vegvesen, Nye Veier og Enova går i gang med å utarbeide en plan for ladestasjoner for tunge kjøretøyer langs riksveinettet som viser hvor og når det er behov for etablering. Planen skal være ferdig innen 1. juli 2023. Dette er lovende.  Samtidig er det viktig å sikre en helhetlig plan for Vestland fylke og igangsette de prosjekter man allerede vet skal prioriteres og er mulig å gå i gang med. På hovedtraseene mellom Øst- og Vestlandet burde prosjekteringen kunne starte allerede nå.  Mye av tungtransporten opererer også på kortere strekk. Vi har foreløpig et lite men potensielt raskt voksende marked for elektriske tunge kjøretøy i fylket vårt. Her er det «høna og egget»-problematikk og vi kan ikke forvente at aktører i logistikkbransjen fortsetter å bygge sine egne ladestasjoner, slik som ASKO og NorEngos i Arna. Derfor haster dette å få på plass.  Fylkeskommunen og statlige aktører bør gå i dialog med næringslivet slik at de reelle behovene blir avdekket raskt, enten det handler om ladetilbud i nærheten av byer og tettsteder, på godsterminaler, havner og andre steder det lastes og losses mye gods. I tillegg kan det være lurt å se på muligheter for felles ladestruktur for sjø og tungtransport.  Man må parallelt gå i dialog med kraftbransjen for å sikre tilgang på kraft og tilstrekkelig ladeeffekt i aktuelle områder, sørge for arealtilgang og fremme utvikling av eventuelle batteripakker som kan knyttes til å avlaste ladenett. Det er avgjørende at Enova tilbyr støtte etablering av ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy i en tidlig fase frem til det er mulig å utvikle på kommersielle vilkår.  Nå må vi ta steget videre og få elektrifisert de store bilene i fylket. Skal det skje må det bygges ut ladestasjoner til lastebilene i et raskt tempo. Vi håper Vestland fylke i tett samarbeid med næringslivet og de utpekte statlige aktørene vil sette seg i førersetet når de store bilene skal bli grønne. Selv verdensmestere i elektrifisering må heve listen for å forbli best. Vi må gå fra strategi til utbygging raskt!

Lastebil.

Vi som bor i Vestland er blant de beste på elektrifisering i verden. For få år siden var elbiler en kuriositet. Kort tid etter er vi i verdenstoppen i bruk av elbil, samtidig som både ferger, båter, busser og taxier elektrifiseres i et voldsomt tempo. Men fortsatt er det store steg som må tas for at mer av transporten på sjø, vei og i luft går på fornybar energi. Og det neste som må gjøres nå er å bygge god infrastruktur for grønn tungtransport, skriver NHO Vestlandets regiondirektør Helene Frihammer i denne kronikken.

Selv om nærmere 90 prosent av de nye personbilene er elbiler i fylket vårt, vil du dessverre se få lastebiler som kjører med fornybart drivstoff på vestlandsveiene enda. Omtrent én tredel av utslippene i Vestland kommer fra veitrafikk og sjøfart. Potensialet for å få ned utslippene på dette området er derfor veldig stort.

Mens de som kjører personbiler lett finner hurtigladere, er det ikke tilrettelagt for tungtransport som gjerne trenger mer ladeeffekt og areal. NHO Vestlandet mener fylkeskommunen må ta en fremoverlent rolle sammen med statlige aktører, kommunene og næringslivet i vest – men denne gangen for grønn tungtransport.

Regjeringen har mål om at én av to nye lastebiler skal være utslippsfrie i 2030. Derfor haster det å få på plass et helhetlig ladenettverk og infrastruktur for tungtransport. I nasjonal ladestrategien som nettopp ble lansert, ber Regjeringen om at Statens vegvesen, Nye Veier og Enova går i gang med å utarbeide en plan for ladestasjoner for tunge kjøretøyer langs riksveinettet som viser hvor og når det er behov for etablering. Planen skal være ferdig innen 1. juli 2023. Dette er lovende.

Samtidig er det viktig å sikre en helhetlig plan for Vestland fylke og igangsette de prosjekter man allerede vet skal prioriteres og er mulig å gå i gang med. På hovedtraseene mellom Øst- og Vestlandet burde prosjekteringen kunne starte allerede nå.

Mye av tungtransporten opererer også på kortere strekk. Vi har foreløpig et lite men potensielt raskt voksende marked for elektriske tunge kjøretøy i fylket vårt. Her er det «høna og egget»-problematikk og vi kan ikke forvente at aktører i logistikkbransjen fortsetter å bygge sine egne ladestasjoner, slik som ASKO og NorEngos i Arna. Derfor haster dette å få på plass.

Fylkeskommunen og statlige aktører bør gå i dialog med næringslivet slik at de reelle behovene blir avdekket raskt, enten det handler om ladetilbud i nærheten av byer og tettsteder, på godsterminaler, havner og andre steder det lastes og losses mye gods. I tillegg kan det være lurt å se på muligheter for felles ladestruktur for sjø og tungtransport.

Man må parallelt gå i dialog med kraftbransjen for å sikre tilgang på kraft og tilstrekkelig ladeeffekt i aktuelle områder, sørge for arealtilgang og fremme utvikling av eventuelle batteripakker som kan knyttes til å avlaste ladenett. Det er avgjørende at Enova tilbyr støtte etablering av ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy i en tidlig fase frem til det er mulig å utvikle på kommersielle vilkår.

Nå må vi ta steget videre og få elektrifisert de store bilene i fylket. Skal det skje må det bygges ut ladestasjoner til lastebilene i et raskt tempo. Vi håper Vestland fylke i tett samarbeid med næringslivet og de utpekte statlige aktørene vil sette seg i førersetet når de store bilene skal bli grønne.

Selv verdensmestere i elektrifisering må heve listen for å forbli best. Vi må gå fra strategi til utbygging raskt!