NHO

Innhold

Budsjettet må demme opp mot grensehandel

Grensehandelen har gått ned og vinmonopolets salgstall har gått opp.

Avgiftene på lokkevarer som alkohol, tobakk, snus og sukkervarer må reduseres dersom vi vil få ned grensehandelen og få folk til å fortsette og handle i Norge.

-Frps alternative budsjett innebærer kutt i avgiftene som gir økt grensehandel. Vinmonopolets salgstall for Østfoldbyene før og etter korona viser at potensialet er stort, sier regiondirektør Nina Solli i NHO Viken Oslo.

-Vi er opptatt av en harmonisering av skatter og avgifter, slik at norske bedrifter kan konkurrere på likere vilkår med svenskene. Vi trenger skatter og avgifter som er mer tilpasset svensk nivå, mener Solli.
 
-Avgiftskuttene Frp foreslår er målrettede og vil være effektive for å få redusert de store varevolumene som selges på svensk side av grensen og som bidrar til enorme tap av verdiskaping og arbeidsplasser. Vi håper derfor at Frp og Østfolds Erlend Wiborg ikke gir seg på dette punktet, sier Solli.
 
Det er folk i østlandsområdet, men særlig i Østfold, som handler i Sverige når grensen er åpen. Det viser NHO Mat og Drikkes ferske grensehandelrapport.
 

Stengte grenser synliggjør effektene av grensehandel

Norske dagligvarebutikker og ikke minst vinmonopolet melder om rekordøkning i salget etter grensestengningen.

-Sjokolade og alkohol blir ikke sunnere av at folk kjøper dem på svensk side av grensen. Det er derfor positivt når foreslår tiltak for å redusere den ødeleggende grensehandelen. Avgiftskuttene de foreslår er målrettede og vil være effektive for å få redusert de store varevolumene som selges på svensk side av grensen og som bidrar til enorme tap av verdiskaping og arbeidsplasser, sier Solli.

Vinmonopolets tall for økning i pol-tallene for Viken viser en vekst i salget fra oktober 2019 til oktober 2020 på hele 58 prosent. Vinmonopolets salgstall for flere av Østfoldbyene viser en økning på opptil 200 prosent fra oktober 2019 til oktober 2020.

Tall fra Vin- og brennevinsleverandørenes forening (VBF) og Bryggeri- og drikkevareforeningen (Brod) viser at aldri før har Vinmonpolet solgt mer, men drikkevanene våre er de samme.

Slik er økningen i salg for Vinmonopolet i grensebyene og kommunene rundt:

Halden: 201 prosent

Sarpsborg: 189 prosent

Hvaler: 180 prosent

Rakkestad: 142 prosent

Fredrikstad: 140 prosent

Aurskog Høland: 117 prosent

Moss: 105 prosent

Enebakk: 102 prosent

Ås: 98 prosent