Hjemmekontor er på ingen måte «gjemmekontor»

Publisert

Et kontorfellesskap før korona. Nå er det større avstand og helt eller delvis hjemmekontor som gjelder.

NHO og LO har i samarbeid med Arbeidstilsynet laget en veileder for virksomheter som gjenåpner. Den innholder også råd om hjemmekontor. Veilederen oppfordrer til fleksibel arbeidstid for å hindre at alle reiser samtidig.

-Bare på den måten kan man sikre seg at både smittevernrutiner og hensyn til belasting på kollektivtrafikk fungerer som planlagt, sier regiondirektør i NHO Viken Oslo, Nina Solli.

Hun minner om seminaret som NHO Viken Oslo arrangerer tirsdag som tar opp disse problemstillingene. Byrådsleder Raymond Johansen (Ap), administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen og NHO-advokat Kristine Ringstad Vartdal er blant de medvirkende på seminaret.

Hjemmekontor

-Vårt inntrykk er at medlemsbedriftene i NHO følger helsemyndighetene sine råd og pålegg på en ansvarlig måte, også når det kommer til bruk av hjemmekontor. Bruk av hjemmekontor, og måten det blir gjort på, er noe som blir avtalt mellom ledelse og tillitsvalgte rundt om på NHOs medlemsbedrifter. Vi er trygge på at de kommer fram til gode ordninger, både når det gjelder hvor lenge en skal bruke hjemmekontor, og når det gjelder fleksibilitet i arbeidstid, sier Solli.

Hun sier at de som kaller det «gjemmekontor» mistenkeliggjør de som på grunn av pandemien sitter på hjemmekontor, avskåret fra kollegaer og fysiske faglige samhandling på jobb.

-For mange kan det være en belastning å sitte hjemme istedenfor på jobben. Å sitte i egen stue på en kjøkkenstol er ikke ideelt, og mange savner kollegaer å drøfte problemstillinger med. Det viktigste vi som arbeidsgivere og kollegaer kan gjøre er å legge til rette for best mulig arbeidsforhold på hjemmekontoret. Samtidig må vi ha en god dialog med hverandre, uansett hvor vi sitter. Det er viktig å drøfte saker og oppmuntre hverandre i en vanskelig tid, sier Solli.

Grape Architects sendte de ansatte på hjemmekontor og produktiviteten økte.

-Vi har ikke fått tilbakemelding om misbruk av ordningen, sier Solli i NHO Viken Oslo.

-Vårt samfunn er tillitsbasert. Det har vært en styrke både for arbeidstakere og arbeidsgivere. Vi må ikke rokke ved dette ved å mistro tilsatte og kollegaer for å "sluntre unna" på hjemmekontoret. Det viktigste er at hjemmekontor blir brukt i tett dialog med arbeidsgiver og tillitsvalgte på de ulike arbeidsplassene. Behovene varierer og det må også tiltakene gjøre.

Kollektivreiser til jobb

Regjeringen oppfordrer alle arbeidsgivere til å legge til rette for en halvering i bruken av kollektivtransport i rushtiden.  NHO oppfordrer arbeidsgivere til å kartlegge hvor stor del av de ansatte som er avhengig av kollektivtransport i rushtiden, for så å legge en plan for hvordan de kan halvere bruken gjennom ulike virkemidler. Denne halveringen kan blant annet skje gjennom bruk av forskjøvet arbeidstid, bruk av sykkel, samkjøring innenfor smittevernreglene mv.

-Bruk av hjemmekontor vil også være et virkemiddel.  Man kan se for seg at noen kan jobbe hjemmefra deler av dagen, og på kontoret deler av dagen, eller at man jobber annenhver dag på kontoret og hjemme.

-Gjennom god dialog og godt samarbeid mellom tilsatt og ledelse legger en også til rette for at ansatte kan komme tilbake på kontoret på en trygg og god måte, sier Solli.

Solli viser til at NHO forholder seg til helsefaglige myndigheter sine krav og råd. Disse kan forandre seg fortløpende.

NHO har laget en veileder ved gjenåpning av kontor i samarbeid med LO. Den finner du her.

Fra veilederen:

  • Arbeidsgiver har ansvar for å sikre at ansatte og innleide har et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.
  • Ansatte har et selvstendig ansvar for å medvirke til å forebygge smitte, og følge pålegg fra arbeidsgiver og myndigheter, samt melde fra dersom de oppdager risiko.
  • Det anbefales å legge til rette for fleksibel arbeidstid for å hindre at alle reiser samtidig.
  • Det oppfordres til en tett dialog for å avklare behov og muligheter for å vurdere tilrettelegging. Dersom det er behov for det bør ansatte i risikogruppe for covid-19 (eller med familiemedlemmer i risikogruppe), få tilrettelegging med hjemmekontor.

 

Vil du vite mer om dette? Da skal du delta på vårt webinar tirsdag 18. august kl. 15:15-16:15. Der vil du blant andre møte Raymond Johansen og Bernt Reitan Jenssen. Tema for webinaret er Gjenåpning av Oslo-kontor eller hjemmekontor.

Meld deg på her