Nå må en kraftsinnsats til

Grete Karin Berg

Grete Karin Berg, regiondirektør i NHO Buskerud.

Når jernbanedirektoratet fremla sitt handlingsprogram var Ringeriksbanen skjøvet over i ny NTP periode med byggestart i 2022. Dette skaper usikkerhet. Nå maner regiondirektør i NHO Buskerud til samling av alle gode krefter om å opprettholde trykket for penger til byggestart 2021.

"Nå må alle gode krefter gjøre alt som er mulig for å sikre tilstrekkelig med midler for oppstart av Ringeriksbanen/E16 senest i 2021. Jernbanedirektoratets nylig fremlagte handlingsplan der oppstart utsettes, viser at slik kraftinnsats er høyst nødvendig, sier regiondirektør Grete Karin Berg i NHO Buskerud.

Det er uheldig dersom oppstarten av Ringeriksbanen og ny E16 skyves ut i tid, særlig dersom oppstarten skyves over i ny NTP-periode. Jernbanedirektoratets handlingsplan er tydelig på at det er penger det står på for å komme i gang med byggingen av Ringeriksbanen i 2021. Det kan i utgangspunktet høres håpløst ut å skulle få mer penger i dagens situasjon, men la oss allikevel se på mulighetene for å få dette til, uttaler regiondirektøren.

  • Fellesprosjektet uttaler 4. juli til Ringerikes Blad at de fortsatt har høyt tempo, og at de jobber for vedtak på reguleringsplanen ved årsskiftet 2018/19. På dette grunnlag er Fellesprosjektet klare i 2021 hvis økonomiske rammer tillater oppstart. Det betyr i motsatt fall at vi taper gode muligheter dersom dette ikke skjer, understreker Berg.
  • Fylkestinget i Buskerud fattet nylig enstemmig vedtak da høringssaken om Jernbanedirektoratets handlingsplan var til behandling i juni med klare anbefalinger og solide argumenter for å vurdere forberedende arbeider eller igangsetting før 2021. Det er av stor verdi at et enstemmig fylkesting står bak vedtaket, fremhever Grete Karin Berg.
  • I april 2017 gav Fylkestinget i Buskerud tilsagn om å bidra til forskuttering av veginvesteringen via et bomselskap. En av de klare forutsetningene var at Regjeringen starter bygging av Ringeriksbanen/E16 tidligere enn forutsatt i NTP, fortrinnsvis i 2019. Jernbanedirektoratets handlingsplan for Ringeriksbanen/ E16 er et brudd på denne forutsetningen, konstaterer regiondirektør Grete Karin Berg i NHO Buskerud.»