I dag har bedriften 80 ansatte fra 25 land og fire kontinenter. De har en kundeliste de fleste bare kan drømme om, og et renomme som får både nye kunder og medarbeidere til å banke på døren.
-I Shortcut har vi et tett og godt samarbeid mellom designere og utviklere. Vi har klart å få øynene til kreative designere opp for logiske utfordringer i løsningene, og mer teknisk orienterte utviklere åpne for at sluttbrukeren er viktigst – slik at de jobber enda bedre sammen. Utviklerne og i senere tid også rådgiverne våre er med fra første fase i et prosjekt, og da ser vi tidlig hva som er mulig og ikke, sier daglig leder Arve Egil Håbjørg.
Et gründereventyr
Det startet med fire gründere som hadde mål om å lage apper som var like gode som Apple sine egne. I dag leverer Shortcut applikasjoner på iOS og Android. De står bak sluttbruker-apper som Rema 1000 sin Æ-app, Matprat, NSB Underholdning, OBOS-appen og Nordea Mobilbank Bedrift. Og de lager arbeidsverktøy – B2E – for selskaper som Securitas og Posten.
-Securitas-appen ble utviklet for norske ansatte, men er siden oversatt til hele 14 språk og tatt i bruk i 22 land, sier Erfan Zadeh, kommersiell direktør i Shortcut.
-Appen er med på å forenkle og effektivisere arbeidshverdagen til de ansatte, og gjør Securitas bedre i stand til å yte enda bedre service overfor sine kunder.
Reddet Ruter
-Hva har vært de viktigste milepælene i Shortcuts historie?
-Trafikanten, appen som senere er blitt til RuterReise i dag, svarer Håbjørg.
-Den har vært med å definere oss som selskap. Jeg mener vi reddet Ruter og bidro til å øke kollektivtrafikken i Oslo. Plutselig kunne du bruke appen til å betale med. Det snudde kundeopplevelsen fra en negativ til en positiv opplevelse. Å få en organisasjon som Ruter til å forstå og prioritere digitale produkter var et gjennombrudd – både for dem og oss.
Vipps
-Vipps var en annen milepæl, sier Zadeh.
-For første gang foregår all kundekontakt gjennom en app. Det var banebrytende. Og det gjorde noe med oss som selskap, som har satset på dette hele veien. Betaling vil være en viktig del av det vi og kundene våre driver med i fremtiden. Apper blir viktige i våre kunders interaksjon med sine kunder. Med Vipps ser vi også at apper har blitt forretningskritiske. Butikken stopper opp dersom appen ikke virker. Det stiller store krav til kvalitet, konstaterer Zadeh.
Forenkler folks hverdag
-Dere sier: «Vår ambisjon er å skape løsninger som endrer måten vi lever på.» -Hva innebærer det?
-Visjonen vår er å bidra til et enklere liv, og et bedre og mer bærekraftig samfunn. Det styrer alt vi gjør, hva vi sier ja til og hva vi sier nei til. Vi lager ikke spill, og ikke kampanje-apper. Det skiller oss fra andre, sier Håbjørg.
-Vi er en fargerik forsamling, fortsetter Zadeh. -Det gir den aller beste grobunn for kreativitet og innovative løsninger. Vi har bygd en kultur og en identitet som er unik og som ikke finnes andre steder i Norge i dag. Kulturen vår er måten vi 80 i Shortcut interagerer hver eneste dag. Derfor er vi også kritiske når vi ansetter. Holdninger og personlighet teller vel så mye som den tekniske kompetansen.
-Den kompetansen vi etterspør, er det knapphet på. Det betyr at vi må være attraktiv som arbeidsgiver. Hvordan lage en arbeidsplass hvor folk trives og vil være? Det jobber vi mye med.
Hvor går veien videre?
-Det er kun fantasien som setter grenser, svarer Zadeh og Håbjørg. -Det er samspillet mellom teknologi og brukeradferd som skaper de nye tjenestene. I 2018 ble vi skypartner. Med ett får du tilgang til løsninger innen big data, maskinlæring og kunstig intelligens. I dag er apper primært på mobilen. Det bildet er i ferd med å endre seg. Vi har tale-apper, apper på tv, i bil, på klokker og briller – The Internet og Things. Det er et hav av muligheter.