Samferdselspolitikk er næringspolitikk

Publisert

Samferdselsløftet

Samferdselsløftet.

At vei og bane er helt avgjørende for bedriftene, det var hovedbudskapet i lanseringen av Samferdselsløftet i NHO. Lanseringen skjedde digitalt, likevel fikk vi en reise til hele Viken og Oslo.

Programmet for seminaret var delt i to. Del en begynte med en fellesdel med sending fra Oslo. 

Der deltok blant annet Haakon Tronrud fra Tronrud Eiendom, Therese Ryan fra Nortura og Lars Johan Andresen fra Siemens Mobility. 

-Kommer det samferdsel, kommer jobbene, sa Haakon Tronrud i Tronrud Eiendom. Han viste til det store potensialet for jobbskaping på Ringerike og i Hønefoss når Ringeriksbane og ny E16 gjør reisevei og reisetid til Oslo kortere. 

Therese Ryan i Nortura var opptatt av å få ferskvarene fra slakteriet raskt fram og folk på jobb. Hun etterlyste forutsigbarhet i planene. 

-Vår teknologi gjør det mulig å forme fremtidens person- og godstransport. Et eksempel er at automatisert togkjøring kan øke togkapasiteten i Oslotunellen med 20 tog i timen, sa Lars Johan Andresen i Siemens Mobility. 

Digital togtur i Viken og Oslo 

Halvveis i sendingen gikk ferden videre til NHO Viken Oslo.  

-Vi trenger en infrastruktur i Norge som stimulerer til mobilitet og jobbskaping i hele landet. Folk må på jobb og gods må fram. Vi mener vi må legge fire kriterier til grunn når prosjekter skal prioriteres. Vi er opptatt å prioritere prosjekter som dirigerer trafikken rundt Oslo, vi er opptatt god fremkommelighet for varer og personer som må til Oslo. De kan ikke stange i kø. Deretter er jernbane og kollektivforbindelser svært viktig. Det samme gjelder gode øst – vestforbindelser i landet og på tvers av Oslo og Viken, sa regiondirektør Nina Solli. 

Solli var guide på den digitale togturen som startet i Fredrikstad hos Fredrik Andresen i Batteriretur. For ham er samferdsel og gode veiforbindelser et viktig rammevilkår i konkurransen med bedrifter i Europa. 

Andre stopp var i Sarpsborg hvor vi besøkte BorregaardDeretter gikk turen til Romerike, Kjeller og IFE (Institutt for Energiteknikk). Cargonet representerte hovedstaden, godset og Alnabruterminalen før turen gikk videre til Hønefoss og Tronrud Eiendom. Fra Hønefoss gikk turen videre oppover Hallingdal til Geilo. Vi besøkte også Kongsberg før ferden ble avsluttet i Moss. 

Opptatt av tog og vei 

Både Borregaard og IFE var opptatt av effektive samferdselsløsninger og fremkommelighet - enten det gjaldt rundt hovedstaden eller i Østfold. Nils Morten Huseby minnet oss på at 30 prosent av de norske CO2-utslippene kommer fra transportsektoren. 

-Dessverre har jernbanen tapt for vei. Toget gir mindre klimaavtrykk, det gir mindre ulykker og mindre belastning på veiene. Her på Alnabru trenger terminalen en gedigen oppgradering. To av tre mål i forrige nasjonal transportplan er ikke realisert, var budskapet til Carl Fredrik Karlsen i Cargonet. 

Roger Espeli i Geilogruppen var opptatt av kortere togreise mellom Oslo og Bergen: 

Bare fem prosent av de reisende til Geilo bruker toget. Og da er det lagt godt til rette for tog, men reiseveien må bli kortere. Den har vært den samme til tross for at folk forventer noe annet i dagBedre riksvei 7 vil også bety større forutsigbarhet for oss i Hallingdal. Forrige sesong var det hele tusen stengninger, sa Espeli. 

Kongsbergindustrien har internasjonale eiere som trenger å se at norske myndigheter satser på samferdsel. Vi trenger to tog i timen og en time til Oslo, sa Johnny Løcka som er leder for Kongsberg industripark. 

Togturen endte opp i Moss der Solli møtte tre stortingskandidater på perrongen. Sigrid Simensen Ilsøy fra Buskerud Sp, Jon-Ivar Nygård fra Østfold Ap og Tage Pettersen fra Østfold Høyre lovet å satse på samferdsel i Viken dersom de blir innvalgt på Stortinget til høsten. 

Dette er hovedpunktene i Samferdselsløftet 
Samferdselspolitikken må: 

  • Ta oss inn i en ny tid 
  • Være en nøkkel til jobbskaping og næringsutvikling 
  • Realisere ambisjoner innenfor krevende økonomiske rammer 
  • Gi mer igjen for ressursinnsatsen 
  • Baseres på tøffe prioriteringer der næringslivets transportbehov vektlegges 

Les hele rapporten HER her