Ingelin Noresjø viser frem partnerbedriftene i Grønt landtransportprogram under veidirektørens frokostmøte.
Grønt landtransportprogram var på plass under Statens vegvesens frokostmøte om elektrifisering av tungtransport: - Vi trenger en "fast track" på saksbehandling av nye lade- og fyllestasjoner.
Grønt landtransportprogram skal bidra til å sette god fart på det grønne skiftet innen næringstransporten. Under vegdirektørens frokostmøte snakket programleder i GLP Ingelin Noresjø om hvordan man kan få på plass ladestasjoner til tungtransporten raskt.
Potensiale for å kutte klimagassutslipp fra transport er stort - en sektor som i Norge står for over 30 prosent av totale utslipp.
Klarer vi grønn omstilling i tide?
Innen 2030 skal 100 prosent av nye tunge varebiler være nullutslippskjøretøy, 75 prosent av nye langdistansebusser være nullutslippskjøretøy, og 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy. Dette er målsettingen til den norske regjeringen - hva er så status for den norske næringsbilparken i dag? Er det egentlig mulig å nå disse målene i tide?
Transportetatens dom: det er umulig å nå klimamålene innen 2030.
Mye skal på plass for å nå klimamålene for transport, og ser man på nåbildet for den norske kjøretøyparken kan det se dystert ut. Andelen lav- og nullutslippsbiler på veiene er imidlertid noe høyere enn grafen under tilsier, da ikke alle registrerte kjøretøy er i aktiv bruk.
Kjøretøyparken i Norge
Ser man på retning av nybilsalget i 2022, ser bildet derimot lysere ut:
Andel nullutslipp og gass - førstegangsrgistrerte kjøretøy
Tall så langt fra 2023 viser at andelen lav- og nullutslipp rulles raskere og raskere ut i markedet.
- Viljen er tilstede hos næringsaktørene
Grønt landtransportprogram har spurt sine partnerbedrifter hvordan deres kjøretøypark ser ut i fremtiden - en samling av næringsaktører fra hele verdikjeden som representerer inntil 4000 lastebiler og 5000 varebiler. Svaret: Partnerbedriftene ser for seg at 87-97 prosent av deres varebiler er elektrifisert allerede i 2026-27. For lastebiler tror partnerbedriftene at de vil nå 50 prosent elektrifisering i løpet av skiftet 2026-27.
Partnerbedriftene i Grønt landtransportprogram er altså mer ambisiøse enn regjeringens klimamål.
- Dette forteller meg at det er mulig å nå klimamålene for transport, dersom aktørene får tilrettelagt sine behov for lade- og fylleinfrastruktur, sier Noresjø.
Kombinasjon av og likestilling mellom alle fossilfrie energibærere
Noresjø mener også fyllestasjoner for biogass og hydrogen er nødvendig for grønn omstilling av tunge kjøretøy. I dag ser bildet slik ut, og utviklingen går fort:
- Vi mener at det er ikke kun elektisitet som vil gjøre at vi når klimamålene. Vi trenger enn kombinasjon av el, biogass og hydrogen for å nå målet, sier Noresjø.
Noresjø pekte på en manglende satsning på biogass:
- Mener faktisk regjeringen at biogass er et virkemiddel for å nå klimamålene? For hvis man mener det, må man få på plass flere fyllestasjoner for biogass i tillegg, sier Noresjø.
Biogass er en kjent og moden teknologi for lastebilnæringen, og skal bruken skaleres opp må flere produksjonsanlegg av biogass på plass, flere fyllestasjoner, og generelt en likestilling mellom el, hydrogen og biogass (herunder bompenger).
Hydrogen-lastebiler ventes å komme på markedet om få år:
- Vi må allerede nå begynne en plan på hvordan vi skal få på plass disse fyllestasjonene, sier Noresjø.
En "fast track" på saksbehandling
- Hva gjør vi med at tunge elektriske lastebiler er her men infrastrukturen mangler? Og er regjeringen villige til å ytterligere bruke byvekstavtaler, avgifter, og bompengepolitikk for å nå klimamålene?, utfordret Noresjø politikerne.
Kapasitet i nett, høye anleggsbidrag, effekttariffer, manglende areal, lang saksbehandlingstid, og lite samarbeid mellom aktører oppgis som de største flaskehalsene for å få på plass ladeintrastruktur for tungtransporten i Norge.
- Gapet er for stort mellom ambisjonene og det som faktisk er realiteten her ute for aktørene. Det er politiske barriærer - vi trenger de rette virkemidlene og insentivene. Vi burde ha en fast track - et eksempel på en parallell saksbehandling som kan vise at det er mulig å få på plass lade- og fyllestasjoner på 6 måneder og ikke 2 år, sier Noresjø.
Noresjø oppfordrer regjeringen til å inngå klimapartnerskap for den landbaserte næringstransporten, og oppgir Grønt landtransportprogram som en selvsagt partner som allerede har samarbeidet med både næringen og organisasjonene.