Ladestasjoner for tungbiler – når, hvor og hvordan?

Publisert

Bransjen var tungt representert under frokostmøte om lading av tunge kjøretøy. Her tar programleder i Grønt landtransportprogram Ingelin Noresjø ordet.

Veidirektøren inviterte til frokostmøte om hurtiglading for tyngre kjøretøy - en forutsetning for at bransjen skal kunne ta i bruk elektriske lastebiler og vogntog. Foran en tungt representert bransje, lovte Statens vegvesen å legge til rette for god tilgang til lademuligheter langs riksvei over hele landet.

- Det er veldig viktig for oss å kunne gi forutsigbarhet i det grønne skiftet på tungbilsiden, åpnet veidirektør Ingrid Dahl Hovland. 

For å nå målene i Nasjonal transportplan for innfasing av nullutslippskjøretøy, er utfordringen de nærmeste årene å etablere ladeinfrastrukturen raskt nok til å holde tritt med utviklingen av kjøretøyparken.

Se frokostmøtet i sin helhet her. 

Plan for etablering av tungbil-ladestasjoner under utviklling 

I regjeringens ladestrategi som ble offentliggjort på tampen av fjoråret, fikk Statens vegvesen fire oppgaver: 

1) Lage en plan for ladestasjoner langs riksveinettet

2) Kommunisere en tydelig utleiestrategi

3) Kartlegge Statens Vegveseens arealer som kan brukes til lading

4) Initiere en App for navigasjon, booking, og evt. betaling for lading. 

I samarbeid med Nye Veier og Enova, skal dette resultere i en plan for ladestasjoner av tunge kjøretøy langs riksvegnettet som skal ferdigstilles innen 1. juli i år. Planen skal vise når og hvor det er behov for ladestasjoner, og skal oppdateres med jevne mellomrom. 

Rekkefølge av ladestasjon-utbyggingen blir viktig: de store transportkorridorene i Sør-Norge vil prioriteres først.

Hva er lastebilsjåførenes utfordringer og behov i omstillingen?

- Når man skal diskutere betalings-fordeling og -nivå for etablering av ladeinfrastrukltur er det viktig å ha med seg at næringen i stor del består av små og mellomstore bedrifter, og det økonomiske fundamentet for disse bedriftene er ganske svakt, poengterer Norges lastebileierforbund, representert ved viseadministrerende direktør Jan-Terje Mentzoni. 

Medlemsundersøkelser i Norges lastebileierforbund viser en økt vilje til å gå til innkjøp av lav- og nullutslippsteknologi, både begrunnet med krav fra private og offentlige kunder og et eget ønske om å være i førersetet i den grønne omstillingen. Paradokset de opplever er at det er liten betalingsvillighet fra kundene når det gjelder å ta del i omstillingskostnadene. 

Det pekes også på behovet for støtte til etablering av ladere på privat grunn, da lastebilene ofte står parkert hjemme hos sjåfør eller hos bedrift på nattestid. 

Oppsummert sier Norges lastebileierforbund at lade- og fylleinfrastruktur, betalingsvilje (og evne) hos kundene, teknologinøytralitet, og forutsigbarhet er viktige forutsetninger for at deres medlemmer kan investere i nullutslippskjøretøy. 

- Det blir ikke et grønt skifte med rød bunnlinje. De bedriftene som ikke klarer seg går på 'dunken' og da kan de i alle fall ikke investere, avslutter Mentzoni. 

Forventer en betraktelig volumopptrapping av el-lastebiler

Teknologiutviklingen skjer raskt nå - noen produsenter er allerede ute med sin  annengenerasjons el-lastebil. Fra den første elektriske lastebilen kom i 2016, finnes det nå knappe 7 år senere lastebiler med firedoblet rekkevidde. Også ladehastigheten utvikles, og vil åpne opp for økt brukervennlighet på en måte som ikke spiser av payload eller pay-time.

For mange har kjøpsprisen på en elektrisk lastebil vært en barriære: 

Vi tror at prisen vil gå ned snart, når de relativt store FOU-kostnadene veltes over på flere enheter, sier Sigve Aasebø i Statens vegvesen. 

Aasebø tror det før 2030 vil bli lønnsomhet på de fleste kjøretøy-segmenter og i de fleste markeder. 

Tunggodstransporten består av kjøretøy som stort sett ikke står parkert - dermed overstiger drivstoffkostnader ofte innkjøpsprisen. Ser man på totale eierskapskostnader vil regnestykket derfor ofte se lønnsomt ut i dag. 

 

Les mer

Kontakt oss om Grønt landtransportprogram
Om Grønt landtransportprogram
Forside