Klimamål førende i fremtidens transportplanlegging for land som ligner på Norge
Flere land som kan sammenliknes med Norge lar nå klimahensyn være førende i sin transportplanlegging, kommer det frem i en rapport fra Transportøkonomisk Institutt.
Flere land som kan sammenliknes med Norge lar nå klimahensyn være førende i sin transportplanlegging, kommer det frem i en rapport fra Transportøkonomisk Institutt.
Østerrike, Wales og Skottland lar klimamål være førende når de planlegger framtidens transportsystem.
Dette kommer frem i en rapport der Transportøkonomisk institutt (TØI) på oppdrag fra Miljødirektoratet har gjennomgått klimamål, strategier og metoder i transportplanlegging for syv utvalgte land som kan sammenlignes med Norge.
Hovedformålet med oppdraget var å få kunnskap om hvordan mål om kutt i klimagassutslipp og det framtidige lavutslippssamfunnet er ivaretatt i andre lands transportplanlegging.
I rapporten presenteres metoder og strategier i syv utvalgte land: Østerrike, Finland, Wales, Skottland, Storbritannia, Irland og Nederland.
Undersøkelsen viser at landene som beskrives har i ulik grad tatt hensyn til klima og klimamålene i sin transportplanlegging. Tre av de syv landene som gjennomgås, Østerrike, Wales og Skottland, har utviklet metoder og mekanismer som skal sikre at transportplanlegging og prosjekter bidrar til å nå klimamålene. Seks av de syv landene som beskrives har såkalte "unngå-tiltak" i sine transportstrategier, med fokus på å redusere, eller unngå transportmengder.
Les rapporten her: Klimamål og strategier i transportplanlegging i utvalgte land
En reduksjon av transportmengden kan også oppnås gjennom økt samarbeid mellom transportaktører:
- Det er dyrt å frakte luft, noe vi dessverre gjør mye av i Norge. Derfor er smart transport utrolig viktig for klima. Det å planlegge godt reduserer transportmengden, og GLP vil bidra til bedre samarbeid transportaktører imellom for at færre biler skal kjøre halvfulle av gods, kommenterer programleder i Grønt landtransportprogram Ingelin Noresjø.