KrF og Høyre foreslår økt støtte til GLP for 2024
I sitt alternative budsjettforslag for neste år foreslår både KrF og Høyre å øke bevilgningen til GLP med henholdsvis tre og to millioner kroner.
I sitt alternative budsjettforslag for neste år foreslår både KrF og Høyre å øke bevilgningen til GLP med henholdsvis tre og to millioner kroner.
-Det er gledelig at KrF og Høyre ser verdien av utslippskutt i tungtransporten. En styrking av programmene som jobber for å kutte utslipp er en billig investering som vil bidra til å nå 2030-målene, sier leder i GLP Ingelin Noresjø.
Flere tiltak for tungtransporten
I tillegg til å øke bevilgningen til GLP har partiene også øremerket midler til grønn omstilling i transportsektoren. Høyre har blant annet bevilget 100 millioner til 10 nye ladestasjoner og 50 millioner til nye døgnhvileplasser. KrF har på sin side bevilget 50 millioner til elektrifisering av lastebiler gjennom Enova.
Ingelin Noresjø, leder i GLP.
Noresjø er fornøyd med at transportsektoren løftes på klimaagendaen.
-Vi jobber målrettet sammen med våre medlemmer og partnere om å løfte transportsektoren på klimaagendaen. Transportsektoren er Norges største utslippssektor med 15,3 millioner tonn CO2. Av dette utgjør tungtransporten 4,4, millioner tonn. Med de rette tiltakene og politisk vilje kan vi kutte mye på kort tid, sier hun.
Fra Høyres alternative statsbudsjett for 2024
Du kan lese Høyres alternative statsbudsjett for 2024 her.
Fra KrFs alternative statsbudsjett for 2024
Du kan lese KrFs sitt alternative statsbudsjett for 2024 her.