Oslo kommune lanserer tilskuddsordning for lading av elvarebiler

Avviklingen av tilskuddsordningen for innkjøp av elvarebiler risikerer å bremse den grønne omstillingen. Derfor går Oslo kommune foran og lanserer nå en ny ordning for lading av elvarebiler. Hensikten er å demme opp for den negative effekten av Enovas beslutning, og dermed gjøre det enklere for bedrifter å bytte fra fossilt til elektrisk.

Enovas tilskuddsordning for kjøp av nye elvarebiler avsluttes 31. mai 2023. Derfor lanserer Oslo kommune nå en egen ordning for lading av elektriske varebiler. 

– Staten trekker dessverre ut kontakten for elvarebilene, når Enova nå alt for tidlig legger ned tilskuddsordninger. Dette slår beina under klimaarbeidet til flere bedrifter, noe som er svært beklagelig. Når staten trekker seg ut, tar Oslo nå ansvar for å sikre at elektrifiseringen av varetransporten fortsetter. Det er avgjørende for at vi skal bli en utslippsfri by i 2030, sier Sirin Stav, miljøbyråd i Oslo kommune.

Dekker inntil 30 prosent - opp til 1 million kroner per bedrift

Ordningen dekker 30 prosent av kostnadene med et makstilskudd på 15 000 kroner per ladepunkt. For hele tiltaket kan hver bedrift maks få 1 million kroner i støtte. 

– Med den nye ordningen kan bedrifter som har mange elvarebiler få tilskudd til å etablere flere ladere. Vi vet at for bedrifter med mange kjøretøy er omstillingen til elektrisk ekstra kostbar på grunn av store innkjøp. Vi håper denne ordningen kan bidra til å redusere den økonomiske belastningen og bidra til overgangen til elektriske varebiler, sier Margrethe Lunder, klimarådgiver i Klimaetaten.

Om ordningen

  • Åpen for søknader på Klimatilskudd.no fra og med 22.mai 2023.
  • Tilskuddet er på 30 prosent av kostnadene, maks 15 000 kroner per ladepunkt og maks 1 million kroner per bedrift.
  • Det settes ikke en grense for antall ladepunkt det kan gis støtte til
  • Laderne må etableres i Oslo

Les hele pressemeldingen fra Oslo kommune her.