4. En grønnere godstransport

  • Ved for eksempel å doble godstransporten på bane innen 2050
  • The European Green Deal krever at en betydelig del av innlandsgodset som fraktes på vei (i dag 75 prosent), skifter til jernbane og indre vannveier.
  • For å støtte grønnere laste-operasjoner (cargo) i Europa, trenger det eksisterende rammeverket for intermodal transport en betydelig modernisering og må gjøres om til et effektivt verktøy. Intermodal transport betyr at to eller flere transportformer inngår i en transportkjede.
  • Multimodal logistikk må være en del av denne transformasjonen, både innenfor og utenfor byområder. Veksten i netthandel må møtes med nullutslippsløsninger som allerede er tilgjengelige som lastesykler, automatiserte leveranser og droner, og bedre bruk av indre vannveier til byer.
  • Mangelen på omlastings-infrastruktur, spesielt på innenlandske multimodale terminaler i enkelte deler av Europa, må gis prioritet. Manglende koblinger i multimodal infrastruktur bør lukkes.
  • De siste årene har innovative selskaper vist at jernbanegods kan operere pålitelig og være attraktivt for kundene. Imidlertid hindrer mange innenlandske regler og tekniske barrierer fortsatt ytelsen. Jernbanegods trenger en betydelig økning gjennom økt kapasitet, styrket grenseoverskridende koordinering og samarbeid mellom jernbaneinfrastruktur-forvaltere, bedre overordnet styring av jernbanenettet og implementering av ny teknologi som digital kobling og automatisering. EU-Kommisjonen vil foreslå en revidering av forskriftene for jernbanegodskorridorer og TEN-T-kjernekorridorer.
  • Kommisjonen vil legge fram NAIADES III-programmet for å utnytte potensialet i transport på indre vannveier. De viktigste utfordringene skal gis fokus, eksempelvis behovet for å fornye lekterflåter og forbedre tilgangen til finansiering, samtidig som det sikres full overholdelse av miljøpolitikken.
  • Transport på indre vannveier og nærskipsfart vil øke med 25 prosent innen 2030 og med 50 prosent innen 2050.