5. Karbonprising og bedre incentiver for transportbrukerne

  • Ved for eksempel ved å gå inn for et omfattende sett med tiltak for å levere rettferdig og effektiv prissetting på tvers av all transport.
  • EU-kommisjonen ønsker å innføre «polluter pays» og «user pays» prinsipper for alle transporttyper. De miljørelaterte eksterne kostnadene alene utgjør 388 milliarder euro hvert år. Ved å internalisere disse eksterne kostnadene vil de som bruker transport bære kostnadene i stedet for å la andre i samfunnet møte dem, og dette vil utløse en prosess mot mer bærekraftige transportformer med lavere eksterne kostnader.
  • Kommisjonen vil foreslå å utvide det europeiske kvotesystemet (EUs Emission Trading System) til å omfatte maritim transportsektor. For luftfart vil det bli fremmet forslag om å revidere EUs ETS -direktiv, særlig for å redusere ETS -kvotene som er tildelt gratis til flyselskaper. Som allerede kunngjort i European Green Deal, kan den videre utvidelsen av systemet omfatte utslipp fra veitransport, der arbeidet med en konsekvensutredning pågår i dette henseende.
  • Subsidier til fossilt brensel bør ta slutt. Ved revisjon av energibeskatningsdirektivet vil Kommisjonen sikte på å tilpasse beskatning av energiprodukter og elektrisitet til EUs energi- og klimapolitikk.
  • EU-kommisjonen ønsker betydelig fremgang på effektiv avgift for bruk av infrastruktur, særlig innen veitransport. Smart, avstandsbasert veiavgift, med varierte priser for kjøretøytype og brukstid.
  • Både enkeltindivider og avsendere/logistikkoperatører må få riktigere informasjon om tilgjengelige transport-alternativer og deres karbonavtrykk for å kunne fatte mer bærekraftige valg. Derfor planlegger Kommisjonen å etablere et europeisk rammeverk for en harmonisert måling av klimagassutslipp fra transport og logistikk, basert på globale standarder, som deretter kan brukes til å gi bedrifter og sluttbrukere et estimat av karbonavtrykket til deres valg. Informasjon om karbonavtrykket til en bestemt reise kan bli en ny passasjerrettighet og bør i dette tilfellet gjelde for alle transportformer.
  • The European Climate Pact skal spille en viktig rolle i å øke bevisstheten om og fremme engasjement for nullutslippsmobilitet.