6. Sikre at tilkoblet og autonom multimodal transport blir en realitet

  • Ved for eksempel å gjøre det mulig for passasjerer å kjøpe billetter til multimodale reiser og tilrettelegge for det samme innen godstransporten for å sømløst veksle mellom transportformer.
  • EU må dra full nytte av smarte digitale løsninger og intelligente transportsystemer. Visjonen er å gjøre Europa verdensledende innen utvikling og distribusjon av CCAM-tjenester (Connected, Cooperative, and Automated Mobility).
  • Fremtidig mobilitet bør tilby papirløse alternativer for alle transportformer, både for profesjonelle og individuelle sjåfører.
  • Effektiv kapasitetsallokering og trafikkstyring må adresseres for å unngå kapasitetsklemme og redusere CO2 -utslipp.
  • For at jernbaneautomatisering og trafikkstyring skal bli en realitet på grenseoverskridende hovedlinjer, vil Kommisjonen foreslå å oppdatere tekniske spesifikasjoner for interoperabilitet (TSIs) til å omfatte ny teknologi som 5G og satellittdata, og tilby en lett oppgraderbar og felles systemarkitektur.
  • Effektivisering av lufttrafikkledelse har et stort potensial for å redusere overflødig drivstoff-forbrenning og CO2-utslipp forårsaket av fly-ineffektivitet og fragmentering av luftrom. Lovgivningsprosessen til Single European Sky (SES) bør derfor fullføres for å realisere moderniseringen.