Innhold

LNG dual fuel på to shuttletankere gir store NOx-reduksjoner

AET Sea Shuttle AS med tekst

Statoil har inngått kontrakt med AET for å drifte to shuttletankere på langtidskontrakt. NOx-fondet har gitt tilsagn om støtte til LNG dual fuel på begge de to nybyggene. Shuttletankerne bygges etter høyeste miljøstandard med energieffektivisering som hovedfokus.

AET Sea Shuttle AS skal bygge to nybygg med LNG dual fuel med støtte fra NOx-fondet. Skipene forventes å redusere NOx-utslipp med totalt 2.800 tonn.

Når skipene kommer i drift fra 2019 vil de antagelig være verdens første LNG-drevne shuttletankere av typen DP2 Offshore Loading Shuttle Tankere (OLST). Skipene vil bli svært energieffektive, og hvert enkelt fartøy er forventet å redusere NOx-utslippene med 1.400 tonn per år. Fartøyene skal operere på oljefeltene på den norske kontinentalsokkelen i Nordsjøen, Norskehavet og det sørlige Barentshavet, samt på den britiske kontinentalsokkelen.

Shuttletankerne vil ha en dødvekttonnasje på 125.000 tonn, og vil bli utstyrt med LNG dual fuel for hoved- og hjelpemotorer. Skipene vil også bli tilrettelagt for et gjenvinningssystem av flyktige organiske forbindelser (VOC), i tillegg vil også andre miljøtiltak maksimere drivstoffeffektiviteten og minimere utslippene.