NHO

Innhold

Tok grep da henvendelsene forsvant: – Nekter å la dette knekke oss

Nyhet, Arbeidsliv, Korona

Publisert

#205

Kjersti Gulliksrud, daglig leder i Møbelsnekkerne i Hokksund, hadde for kort tid siden så få henvendelser at hun trodde noe var galt med telefonene hennes. Nå peker pilene oppover igjen. Foto: Schibsted Partnerstudio.

Coronakrisen ga bråstopp, og fremtiden så mørk ut for Møbelsnekkerne i Hokksund. Ved hjelp av åpenhet, god kommunikasjon og en god dose pågangsmot er optimismen nå tilbake.

– Man kan sammenligne det med å dra ned en rullegardin: Omtrent over natten gikk det fra en normalsituasjon til fullstendig bråstopp av henvendelser, sier Kjersti Gulliksrud. 

Hun er daglig leder av Møbelsnekkerne i Hokksund, en bedrift som lenge har hatt sunn drift. Som så mange andre hadde de aldri forestilt seg at coronasituasjonen skulle føre til så dramatiske endringer. 

Den ekstremt krevende situasjonen resulterte i at tre av seks ansatte måtte permitteres. Men tanken på en dyster fremtid ble fort lagt på hylla.  

– Vi har brukt nesten 15 år på å bygge opp bedriften vår. Etter en meget kort deppeperiode bestemte vi rett og slett for at vi nekter å la dette knekke oss, sier Gulliksrud, som eier selskapet sammen med tre andre.   

Kjersti Gulliksrud, Møbelsnekkerne AS, Hokksund

SER LYSERE PÅ FREMTIDEN: Gulliksrud foran de nye, større lokalene hun og kollegene for kort tid siden flyttet inn i. Selv er hun ikke i tvil om at Møbelsnekkerne AS vil bestå. Foto: Schibsted Partnerstudio.

Åpenhet ga jobboppdrag 

– Vi er jo helt avhengige av å komme inn hos kundene våre, men nå er det veldig mange som er redde og ikke vil ha besøk. Dette er nok hovedårsaken til at vi omtrent over natten fikk et stort antall avbestillinger og dramatisk nedgang i nye henvendelser, forklarer Gulliksrud. 

De begynte raskt å fokusere på hva som kunne bidra til oppsving.  Å velge å være fullstendig åpen om situasjonen er blant tiltakene som ble iverksatt. 

– Er man inne i en utfordrende periode, er det etter min erfaring bedre å si det rett ut fremfor å pynte på situasjonen, sier hun. 

Nettopp dette har ført til at bedriften, som teller seks ansatte, nå får én av de tre permitterte tilbake i jobb. 

– Situasjonen vår ble tema i en samtale med et samarbeidende tømrerfirma. Han strakk da ut en hånd og spurte om vi ville bidra på en jobb han utfører på en skole, forklarer Gulliksrud, som naturligvis takket ja til tilbudet.  

– Vi er ikke tømrere, men som møbelsnekker har du jo tatt i en hammer før, sier hun og smiler. 

Daglig leder i Møbelsnekkerne i Hokksund, Kjersti Gulliksrud

GLAD I JOBBEN: Gulliksrud er takknemlig for at hun og de fleste av kollegene fortsatt kan gå på jobb hver dag. Foto: Schibsted Partnerstudio

Bedriftslederen tror ikke dette blir det første og siste eksempelet de vil se på «brorskap», som hun selv omtaler det som. 

– Denne situasjonen vil nok forsterke bransjens interne samarbeid ytterligere, sier Gulliksrud, som skryter av god internkommunikasjon i fagorganisasjonen Norske Trevarer.  

NHO-sjef Ole Erik Almlid har flere ganger den siste tiden understreket hvor viktig det er at hele samfunnet nå står sammen for å forhindre at arbeidsplasser og bedrifter går tapt på grunn av coronakrisen.

– Jeg er mektig imponert over alle bedrifter som evner å tenke nytt, og som endrer driften sin i en enormt krevende situasjon.

NHO-sjef, Ole Erik Almlid

– Bedriftene skal også ta vare på hverandre nå. Derfor er jeg er veldig glad for alle som har mulighet til å bestille varer og tjenester av hverandre. Dere holder hjulene i gang.

 Slik håndterer Møbelsnekkerne smittevern

– Vi utviser stor forsiktighet ved befaringer og leveranser, og er svært nøye på hvem som slipper inn her. Selv om driften holdes i gang, holdes døren låst. Vi tar gjerne et møte, men da må man avtale dette på forhånd. Håndhilsning og lignende er selvsagt utelukket, og spritdispensere står hele tiden lett tilgjengelig, forklarer Gulliksrud.

Kjerstis tre råd til andre bedrifter

  • Vær ærlig om situasjonen – ikke pynt på det. Ofte kan et lite rop om hjelp føre til en utstrakt hånd og nye oppdrag. 

  • Sørg for god kommunikasjon, både internt og eksternt. Det er viktig å holde ansatte orientert samt unngå misforståelser. Eksternt er det viktig å vise at dere holder hjulene i gang og å jevnlig formidle hva dere kan levere. Vær aktiv i sosiale medier, og sørg for å følge opp kunder som avlyser eller utsetter oppdrag. 

  • Løft frem det positive. Sørg for at det negative ikke overskygger oppturer og troen på at det kommer lysere tider. 

Velger å være positive

Det har blitt mange telefoner og mailer den siste tiden, men sosiale medier har også uten tvil blitt en viktigere kommunikasjonskanal for Hokksund-bedriften. 

– Vi har lenge vært aktive på Facebook, men nå er vi nok enda flinkere. Vi er jo i større grad enn før avhengige av å vise oss frem, sier Gulliksrud.

Selv om antall henvendelser delvis er på vei opp igjen, innrømmer Gulliksrud at hun naturligvis er spent på hvordan de nærmeste månedene vil se ut. 

For å unngå at bekymringene tar for stor plass i hverdagen, har hun og kollegene blitt enige om å konsentrere seg om driften fremfor å snakke for mye om viruset. 

– Vi har valgt å holde fokus på vaner og alt som har noe positivt ved seg. Man blir lett opphengt i det negative, sier hun. 

Gulliksrud mener det er reell grunn til å se lyst på Møbelsnekkernes fremtid. 

– Jeg har troen på at dette vil løsne. Forhåpentligvis vil flere etter hvert se at man som kunde fortsatt kan føle seg trygg gjennom hele prosessen, sier hun. 

– Men vi er avhengige av at bestillingene kommer. Vi håper selvfølgelig at alle nå ser viktigheten av å fortsette å handle varer og tjenester, og da aller helst lokalt, avslutter Gulliksrud.  

Les mer: 

VG-saken

Få de siste nyhetene fra NHO

Få de siste nyhetene fra NHO

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: