- Næringslivet er utålmodig
Næringslivet vil bidra til å redusere utslipp.
- Det ligger en haug med tiltak fra næringslivet for hvordan vi kan få ned utslipp, sier NHO-direktør Per Øyvind Landeland.
Næringslivet vil bidra til å redusere utslipp.
- Det ligger en haug med tiltak fra næringslivet for hvordan vi kan få ned utslipp, sier NHO-direktør Per Øyvind Landeland.
Tidligere denne uken innrømmet klima- og miljøminister Ola Elvestuen at Norge trolig ikke når klimamålene for 2020. NHO og regjeringens opposisjon er kritiske til innsatsen.
Elvestuen sier til Klassekampen at det er krevende å få til en utslippsreduksjon, og at det ikke er mange virkemidler igjen. Det reagerer NHO på.
- Det syns vi er et merkelig utsagn. Det ligger en haug med tiltak fra næringslivet for hvordan vi kan få ned utslipp. Farten må opp både hos Elvestuen og i markedet. Næringslivet er utålmodig, men rammevilkårene må komme på plass, sier Per Øyvind Langeland, avdelingsdirektør i NHO, til Klassekampen.
Et av tiltakene næringslivet har spilt inn er et CO2-fond som sørger for å reduserte utslipp ved å mobilisere bedriftene og tilby støtte til gjennomføring av miljøtiltak. Næringslivets forslag om en forpliktende miljøavtale med CO2-fond for næringstransporten møtes med nøling hos regjeringen.
- I stedet for avgifter går inn i statskassen, skal de gå inn i et fond styrt av næringslivet og brukes som et verktøy for å redusere utslipp, sier Langeland til avisen.
På samme måte som elbilene er blitt løftet inn i markedet ved hjelp av kraftige økonomisk insentiver og fordeler, trengs det nye kraftfulle virkemidler for å få til et grønt skifte i næringstransporten. CO2-fondet kan potensielt bli et slikt kraftfullt markedsbasert virkemiddel. Et privat CO2-fond – etter mønster av NOX-fondet – organisert og drevet av næringslivet selv.