Sammen om velferdsteknologi

Publisert

stendi

Asker og Bærum har satset på et digitalt løft innen helse- og omsorg.

I Asker og Bærum samarbeider Telenor, Stendi og kommunene om et digitalt løft innen helse- og omsorgssektoren. Målet er at eldre skal få bo lengre hjemme.

I 2017 startet Asker og Bærum med et digitalt løft innen helse- og omsorgssektoren. Dette innebærer blant annet trygghetsalarmer, elektroniske låser, røykvarslere og lignende. Målet er at de aldre skal få og lengst mulig hjemme.

Kan rykke ut raskere

De digitale løsningene er det Telenor som utarbeider og de er hovedleverandør. Stendi er underleverandør og driver utrykningstjenesten i Sandvika.

- Gevinsten med velferdsteknologi, som for eksempel e-lås, er at vi kan rykke ut raskere til brukeren. Vi kan låse oss direkte inn uten at vi må ned til lokalet for å hente fysiske nøkler, forklarer Birgitte Lystad, sykepleier og teamleder i Stendi Senior.

- Mange har høy terskel for å ringe 113. Da kan det være en trygghet å kunne kontakte responssenteret gjennom trygghetsalarmen, sier Martine Hamre, sykepleier og teamleder i Stendi Senior.

- Samarbeidet sikrer at brukerne og kommunen får tilgang til de nyeste velferdsteknologiske løsningene, som vi i Stendi sikrer leveres av faglært helsepersonell med høy faglig kompetanse, sier Lystad.

Frigir ressurser

Samarbeidet er et godt eksempel på proffentlige løsninger, et samarbeid mellom private og kommunale. 

- Man skal ikke stole på teknologi fullt ut, men den kan være med å bidra til at de som er friske nok til å bo hjemme, kan bo hjemme. Og de som trenger mer pleie, får mer pleie, og med at du da frigir ressurser, sier Edvin Holsæter, prosjektleder i e-helse og velferdsteknologi, Telenor.

- En trygghetsalarm og et responssenter som er tilgjengelig døgnet rundt, tror jeg er med på å trygge både brukeren selv og pårørende veldig, sier Martine Hamre i Stendi.  

- Vi ønsker å være tett på kommunene og tilby tjenester som vi ser at kommunen trenger. Vi ser stor verdi av å jobbe i kommunemarkedet, spesielt innen velferdsteknologi og e-helse, sier Holsæter.

Lene Conradi (H), ordfører i Asker kommune, trekker fram tett dialog som nøkkelen for å lykkes med et godt samarbeid.

- Det er viktig at vi kjenner hverandre og at det utarbeides gode rutiner for å følge opp avtalen. Prosedyrer for avvikshåndtering og jevnlig kontraktsoppføling er avgjørende. På denne måten sikrer vi at informasjonsflyten er god og at vi har et godt klima for forbedringsarbeid, sier Conradi.

Se video om samarbeidet her: