Ingunn Størksen er utdannet psykolog, og arbeider som professor i pedagogisk psykologi ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger (UiS). Hun har blant annet forsket på barns trivsel, læring og utvikling i barnehagen. I Agderprosjektet var hun ansvarlig for en videreutdanning for barnehagelærere.
Under seminaret snakket hun om hva som skal til for å øke kvaliteten, og utjevne kvalitetsforskjeller mellom barnehager. Særlig fokuserte hun på barns læringsutbytte fra barnehagen.
Internasjonal forskning viser at barns tidlige utvikling innen språk, matematikk og selvregulering er svært viktig for å lykkes i skolen. På tvers av studier viste det seg at dette var viktige forløpere for å gjøre det bra på skolen.
- En kjent studie fra England, EPPE studien med Ted Melhuish i spissen, fant at det å gå i førskole var viktig for barn generelt. Størst var likevel gevinsten for barna som fikk gå i en god førskole. Barna som var så heldige å få gå i en førskole med høy kvalitet hadde fortsatt god effekt av dette når de var elleve år. Dette gjaldt særlig for gutter og barn med spesielle behov, og effekten vedvarte videre til barna var ca. 14 år.
- I vår norske forskning var vi interesserte i å se om det var systematiske forskjeller i barns språk, matematikk og selvregulering ut ifra hvilken barnehage de gikk i. Det fant vi, selv etter at vi kontrollerte for effekten av foreldrebakgrunn, opplyser professoren.
Da forskerne hadde silt ut feilkilder, fant de oppsiktsvekkende forskjeller.
- Forskjellene mellom de beste og de svakeste barnehagene utgjorde ca. fem måneder i barns utvikling ved utgangen av barnehagen. Man kan tenke at «Dette er jo en kjempenyhet. Tenk så fint hvis mitt barn går i en så god barnehage!» Det er jo helt greit, bortsett fra at noen barn trekker det loddet som gjør at de går i en av de svakeste barnehagene. I verste fall kan barn ligge nesten et halvt år etter i utvikling ved skolestart, på grunn av den barnehagen de har gått i. I tillegg kommer effekten av foreldrenes bakgrunn, sier Ingunn Størksen.
Det ble ikke differensiert mellom offentlige og private barnehager i undersøkelsene. Begge grupper deltok i forskningen.
- God kvalitet er viktig for barns lek, utvikling,læring og trivsel. Det vi har gjort i vår norske forskning, er å utvikle et nytt lekbasert førskoleopplegg for femåringer i barnehager. Opplegget legger opp til lek, aktivitet og barns medvirkning. Forskningen, som pågikk over flere år, viste positiv effekt av førskoleopplegget for barnas læring og utvikling, sier professor Størksen.
Fakta om Agderprosjektet
- Målet med Agderprosjektet var å utvikle og teste ut et førskoleopplegg hvor hensikten var å bidra til at barn fikk et likere og bedre læringsgrunnlag ved skolestart.
- Det pedagogiske fundamentet er «lekbasert læring» (playful learning). Kjerneområder i førskoleopplegget er sosial kompetanse, selvregulering, språk og matematikk. Barnehager på Agder var med på å utvikle og prøve ut førskoleopplegget.
Kilde: UiS
Uten sunn og forutsigbar økonomi vil kvaliteten forringes
På Barnehageseminaret «Private barnehager - Fra kapasitetsutvikler til kvalitetsutvikler» kom det fram mange synspunkter fra ulike aktører om private barnehagers betydning for sektoren. Forskning viser at det er store kvalitative forskjeller på barnehagetilbudet. Kvaliteten på den pedagogiske praksisen er av avgjørende betydning.
De store barnehagekjedene har gått foran med betydelige satsinger på kvalitetssystemer, lederutvikling og kompetanseutvikling. Samspill og sunn konkurranse har bidratt til kvalitetsutvikling og valgfrihet, som har kommet barn og foreldre til gode. En avgjørende faktor for en fortsatt utvikling av sektoren er forutsigbare og bærekraftigerammebetingelser, som sikrer trygge arbeidsplasser og en realisering av samfunnsoppdraget.
Kilde: Abelia/NHO