Har arbeidsgiver et ansvar for ansattes ytringer om andre ansatte på sosiale medier?

Publisert 25.09.13

Personvern og kontrolltiltak

Dette berører en annen side av lojalitetsplikten; nemlig arbeidstakerens forpliktelse til å opptre lojalt overfor medansatte. At arbeidstakere opptrer med respekt for hverandre er sentralt av hensyn til arbeidsmiljøet. Både arbeidstakere og arbeidsgivere er forpliktet gjennom arbeidsmiljøloven (og ofte også annet regelverk) til å bidra til et positivt arbeidsmiljø.

Usømmelig eller illojal opptreden overfor kollegaer, vil kunne lede til avskjed eller oppsigelse. Dette gjelder i prinsippet uavhengig av på hvilken måte opptredenen har manifestert seg. Ytringer på sosiale medier vil derfor også omfattes.

Forutsetningen for at arbeidsgiver kan gripe inn, er at opptredenen skjer i arbeidstiden. Arbeidsgiver har videre bare rett til å gripe inn i motsetningsforhold som angår arbeidsforholdet, også om trakasseringen / konflikten utspiller seg i sosiale medier.

Unntak fra dette må oppstilles dersom oppførselen / ytringen er så klanderverdig at den går ut over samarbeidsforholdet i bedriften og dermed skader virksomheten eller dersom oppførselen er av en slik karakter at ansatte blir redde for å komme på eller å forlate arbeidsplassen. I slike tilfeller vil arbeidsgiver - etter en konkret vurdering - kunne ha grunnlag for å gripe inn i motsetningsforholdet eller iverksette sanksjoner som advarsel, avskjed eller oppsigelse.

Kontakt oss

Sigbjørn S. Mygland

Advokat/forhandler

Lønnsdannelse og forhandlinger

sigbjorn.mygland@nho.no
Telefon
23088145