Innhold

Fra lite kysthotell til anerkjent turistfiskeaktør

Nyhet, Årskonferanse

Publisert

- I 2002, etter en krise i fiskerinæringa som satte hele kysten på vent, begynte vi å jobbe med et turistfiskekonsept, sier Mona Saab i Big Fish. Det viste seg å være en suksess.

Hasvik hotel har gått fra å være et lite kysthotell med 20 senger og 3 årsverk i 2000 til å bli en av de mest anerkjente turistfiskeaktører i Europa med 150 senger, 15 årsverk, ca 50 båter, 3 - 4 kaianlegg og gode servicefasiliteter.  

 

Fra 1000 til 60 000 gjestedøgn i året 

Destinasjonen som helhet kan vise til en fantastisk vekst i de årene som har gått – fra 1000 gjestedøgn i 2003 til ca 60 000 i 2018. Big Fish er en hjørnesteinsbedrift i kommunen, og bidrar til arbeidsplasser, bosetting og skatteinntekter.  

- Lokal verdiskaping er svært viktig for vår drift, sa Saab på NHOs Årskonferanse “Neste trekk”.  

 

Samarbeid om reiselivskonsern 

Nøkkelen til suksess har vært samarbeid. Sammen med Hamn i Senja, Bussring og Tromsø Safari har Big Fish Adventure nå etablert et nordnorsk reiselivskonsern – Best Arctic.  

 

En næring i kraftig vekst 

Nord-Norge som landsdel har et reiseliv i kraftig vekst. - Her ligger det fortsatt et betydelig potensial som gir store muligheter for økt gevinst ved økt profesjonalisering, sier Saab og legger til: 
- Sommerturismen i nord er stabil. Vinterturismen har eksplodert. Turister fra hele verden strømmer til.  

- Vårt mål er å kunne tilby hele kundereisen. For å møte den stadig sterkere internasjonale konkurransen må vi sikre oss en større del av verdikjeden. Det må vi gjøre med kunden i fokus når vi profesjonaliserer og utvikler oss. Samtidig må vi ha politikere som lytter, som ser og forstår og som tør å ta utfordringer og valg i fremtiden og for fremtiden, avslutter hun.   

Les flere saker fra NHOs årskonferanse

Få de siste nyhetene fra NHO

Få de siste nyhetene fra NHO

Avmeldingen er mottatt!

Meld deg på ett oppsummert nyhetsbrev:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: