Fra lite kysthotell til anerkjent turistfiskeaktør

Publisert

- I 2002, etter en krise i fiskerinæringa som satte hele kysten på vent, begynte vi å jobbe med et turistfiskekonsept, sier Mona Saab i Big Fish. Det viste seg å være en suksess.

Hasvik hotel har gått fra å være et lite kysthotell med 20 senger og 3 årsverk i 2000 til å bli en av de mest anerkjente turistfiskeaktører i Europa med 150 senger, 15 årsverk, ca 50 båter, 3 - 4 kaianlegg og gode servicefasiliteter.  

 

Fra 1000 til 60 000 gjestedøgn i året 

Destinasjonen som helhet kan vise til en fantastisk vekst i de årene som har gått – fra 1000 gjestedøgn i 2003 til ca 60 000 i 2018. Big Fish er en hjørnesteinsbedrift i kommunen, og bidrar til arbeidsplasser, bosetting og skatteinntekter.  

- Lokal verdiskaping er svært viktig for vår drift, sa Saab på NHOs Årskonferanse “Neste trekk”.  

 

Samarbeid om reiselivskonsern 

Nøkkelen til suksess har vært samarbeid. Sammen med Hamn i Senja, Bussring og Tromsø Safari har Big Fish Adventure nå etablert et nordnorsk reiselivskonsern – Best Arctic.  

 

En næring i kraftig vekst 

Nord-Norge som landsdel har et reiseliv i kraftig vekst. - Her ligger det fortsatt et betydelig potensial som gir store muligheter for økt gevinst ved økt profesjonalisering, sier Saab og legger til: 
- Sommerturismen i nord er stabil. Vinterturismen har eksplodert. Turister fra hele verden strømmer til.  

- Vårt mål er å kunne tilby hele kundereisen. For å møte den stadig sterkere internasjonale konkurransen må vi sikre oss en større del av verdikjeden. Det må vi gjøre med kunden i fokus når vi profesjonaliserer og utvikler oss. Samtidig må vi ha politikere som lytter, som ser og forstår og som tør å ta utfordringer og valg i fremtiden og for fremtiden, avslutter hun.   

Les flere saker fra NHOs årskonferanse